Logopedie

Informatie voor logopedisten

Zorginkoopbeleid paramedische zorg 2020
  • Actueel
  • Contracteren
  • Declareren
  • Wijzigen
  • Contact

Nieuws

  • 16 augustus 2019

    Menzis verhoogt tarieven logopedie profielen 1 en 2

    Op dit moment is er veel discussie over de huidige tarieven. Op basis van gesprekken met Zorgverzekeraars Nederland en de paramedische sector, wordt er een kostenonderzoek opgestart om te kijken wat dan reële tarieven zijn.

    lees meer

  • 1 april 2019

    Publicatie Zorginkoopbeleid Paramedische zorg 2020

    Graag presenteren we u het Zorginkoopbeleid Paramedische zorg 2020. Bij Menzis staat de gezondheidsvraag van onze klanten steeds centraal. Zo kopen we ook zorg in: de juiste zorg voor de klant, op de juiste plek. De sleutel is waardegerichte zorg: zorg die het meeste waarde heeft voor onze klanten. Kortgezegd is dat zorg met de beste verhouding tussen de gewenste gezondheidsuitkomsten en de kosten van die zorg. Dat is noodzakelijk om de zorg ook in de toekomst beschikbaar, goed en betaalbaar te houden.

    lees meer

2020 en verder

U heeft al een overeenkomst

Heeft u al een lopende overeenkomst voor dit jaar? Dan nodigen wij u via het Vecozo portaal uit om ook voor het nieuwe jaar een overeenkomst met ons aan te gaan. 

Naar Vecozo

Actuele gegevens

Wij gaan voor een overeenkomst uit van uw gegevens in het AGB-register van Vektis. Wilt u ervoor zorgen dat uw gegevens actueel zijn voordat u de overeenkomst afsluit? 

U heeft nog geen overeenkomst

Heeft u nog geen contract en wilt u dit voor 2020 aanvragen bij Menzis, Hema en AnderZorg? Neem dan voor 1 augustus 2019 contact met ons op via onderstaand contactformulier. Vanwege een wijziging in het Zorginkoopbeleid 2020 is de sluitingsdatum verschoven van 1 juli naar 1 augustus 2019.

Om in aanmerking te komen voor een contract, moet u voldoen aan ons Zorginkoopbeleid. Dit toetsen we met een vragenlijst. Naar aanleiding van uw aanvraag ontvangt u een uitnodiging om deze vragenlijst in te vullen in Vecozo. Daarnaast dient u een ondernemingsplan in. Uiterlijk 1 oktober 2019 krijgt u bericht of u in aanmerking komt voor een overeenkomst.


Contract aanvragen

Geen contractverplichting

Uw aanvraag resulteert niet automatisch in een overeenkomst tussen u en Menzis.

Menzis is niet verplicht om een contract af te sluiten met elke zorgaanbieder. Als Menzis voldoende zorg heeft ingekocht in uw regio en daarmee aan de zorgplicht voldoet, kan Menzis besluiten niet met u in onderhandeling te gaan en u dus geen of een aangepaste overeenkomst aan te bieden.

Uitgelicht

Voor logopedie gelden specifieke voorwaarden. Een paar lichten we kort toe.

Een audit maakt de kwaliteit van uw praktijk en de geleverde logopedische zorg inzichtelijk. Menzis kent twee auditvarianten voor logopedie:

Behandelingen buiten de praktijk kunnen alleen plaatsvinden op basis van een verwijzing van huisarts of medisch specialist, met uitzondering van behandeling aan huis.

Bij een behandeling op school onderkennen we twee situaties:

  • U verleent de zorg in een vrijgevestigde praktijk. Deze praktijk bevindt zich op het schoolterrein of in het schoolgebouw; of
  • U verleent de zorg in een vrijgevestigde praktijk die zich niet in het schoolgebouw bevindt.

We geven alleen bij uitzondering toestemming voor het incidenteel behandelen van kinderen op de school zelf (zie Beleid eerstelijnsbehandeling op school).

Declaratietermijn

Om de integriteit van zorgkosten te waarborgen, is in uw zorgovereenkomsten een eenduidige declaratietermijn opgenomen van een maximaal aantal maanden na sluiting van het DBC-zorgproduct, DBC of zorgproduct. Declaraties die na deze termijn binnenkomen, worden niet meer door ons vergoed.

Declaratieverwerking

Inhoudelijke vragen over declaraties kunt u mailen naar afdeling Declaratieverwerking, team Paramedisch.

Menzis, afdeling Declaratieverwerking
team Paramedisch
Postbus 640
7500 AP Enschede

Aandachtspunten bij declaraties

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) heeft beleidsregels gemaakt waaraan u moet voldoen om uw behandelingen vergoed te krijgen. U vindt ze terug op de website van de NZa.

Bij het verwerken van declaraties komt het regelmatig voor dat rubrieken onjuist gevuld zijn. Daarnaast gelden er een paar regels voor het aanleveren van een creditregel. Hieronder een kort overzicht.

Aantal uitgevoerde prestaties (rubriek 411)

De prestaties moeten naar evenredigheid van de werkelijke bestede tijd in eenheden van 15 minuten worden gedeclareerd. Er moet worden afgerond in veelvouden van 15 minuten. Als er bijvoorbeeld 36 minuten behandeld is, zijn dit 2 uitgevoerde prestaties. In '0411 Aantal uitgevoerde prestaties' wordt in het geval van reguliere zittingen per zitting gedeclareerd (aantal = 1). Voor meer informatie kunt u de invulinstructie van Vektis raadplegen.

Hoe creditregel aanleveren

Voor het aanleveren van een creditregel gelden de volgende regels:

  • Er moet altijd een niet-afgewezen debetregel aanwezig zijn.
  • Op een volledig afgewezen debetregel is geen creditregel mogelijk.
  • Een creditregel mag alleen aangeleverd worden bij het corrigeren van een onjuist eerder via een ander bestand aangeleverde debetregel.
  • De creditregel is een exacte kopie van de oorspronkelijke debetregel.
  • U gebruikt in een creditregel het bedrag dat wij op de oorspronkelijke debetregel aan u hebben uitbetaald!

Eerdere behandeling bij een collega

Het komt voor dat een verzekerde binnen het kalenderjaar al een behandeling heeft ondergaan bij een collega (bijvoorbeeld fysio-, oefen-, ergotherapeut of diëtist). Vraag daarom voorafgaand aan het starten van een behandeling aan de verzekerde of hij/zij al ergens anders behandeld is.

Opsturen declaratiebestand

Stuur maandelijks uw declaratiebestand naar Menzis, ook al is de behandeling nog niet afgerond. Zo verkleint u het probleem met het maximum aantal vergoedingen waar de verzekerde recht op heeft en kunt u bijtijds de verzekerde informeren over het aantal te volgen behandelingen.

Behandelingen buiten de praktijk mogen alleen worden gedeclareerd als er een verwijzing in het dossier aanwezig is, waarop bijvoorbeeld staat vermeld dat behandelen aan huis medisch noodzakelijk is. Deze behandelingen met een uittoeslag (bijvoorbeeld 1001 of 1002) kunt u alleen declareren nadat de volgende prestatiecodes zijn gedeclareerd:
1870 - Intake en onderzoek na verwijzing
1871 - Intake en onderzoek na verwijzing, inclusief toeslag uitbehandeling
1872 – Intake en onderzoek na verwijzing, inclusief inrichtingstoeslag

Let op
De prestatiecodes 1850 of 1860 en 1864 mag u alleen met indicatiecode 003, 004, 005, 006, 007 en 009 declareren.

Beleid externe behandelingen

  • Aan huis: voor een behandeling aan huis geldt dat de verzekerde alleen recht heeft op vergoeding als er vooraf een schriftelijke verwijzing is van huisarts of medisch specialist
  • Op school: voor paramedische behandeling op school heeft Menzis nader beleid opgesteld. Kijk voor meer informatie bij Contractering.

Was uw patiënt vóór 1 januari 2017 ergens anders verzekerd? Dan vragen we u via het aanvraagformulier chronische indicaties de historische gegevens van de chronische periode aan ons door te geven. Is de verzekerde niet of onvoldoende aanvullend verzekerd? Declareer wel bij ons de behandelingen op indicatiecode 008 die niet vergoed gaan worden (via Vecozo). Deze behandelingen worden dan afgewezen, maar tellen wel mee zodat u de 21-ste behandeling op indicatiecode 001 kunt declareren. Wanneer het niet mogelijk is om de eerste 20 behandelingen via Vecozo te declareren, kunt u de gevraagde gegevens in het aanvraagformulier chronische indicaties invullen. Stuur het formulier daarna naar declaraties.paramedici@menzis.nl. We keuren dit formulier alleen in uitzonderingssituatie goed.

Bij het verwerken van declaraties gebruiken we uw gegevens zoals die in Vektis staan. Zorg dus dat die kloppen. Het gaat zowel om de juiste bankgegevens als om bevoegdheden (kinderfysiotherapie bijvoorbeeld). In de Vektis-software (PM304) kunt u aangeven op welk bankrekeningnummer u de betaling van uw declaraties wilt laten plaatsvinden. 

Rubriek 113

U kunt kiezen uit een betaling aan uw praktijkbankrekeningnummer, uw persoonlijke bankrekeningnummer, uw servicebureau of de instelling. Deze ‘Betaling aan’ geeft u aan in rubriek 113, met een specifiek nummer:
Betaling aan servicebureau: 01
Betaling aan declarant: 02
Betaling aan praktijk: 03
Betaling aan instelling: 04

Let op

Verandert u de ‘Betaling aan’ in uw software? Meld dit dan ook bij Menzis via het speciale wijzigingsformulier. Het formulier vindt u op de pagina Wijzigen.

Waarom? De betaalcode die u in rubriek 113 opgeeft, moet overeenkomen met uw betaalgegevens in het systeem van Menzis. Anders kunnen we uw declaraties niet betalen. Het gaat dan zowel om het bankrekeningnummer als de koppeling met bovenstaande coderingen.

Wijzigingen doorgeven met Vecozo-certificaat

U kunt zelf een deel van uw gegevens in het AGB-register wijzigen. Dat doet u via 'Wijzigingen gegevens zorgverlener' in de Vecozo-portal. 

Vecozo portal openen

Wijzigingen doorgeven zonder certificaat

Geef uw praktijkwijzigingen door aan Vektis. Dit kan telefonisch via 0900 242 26 33 of via het AGB-register. 

Naar het AGB-register

Voor instellingen

Het wijzigen van betaalgegevens door een instelling/leverancier is alleen mogelijk als:
  • de aanvraag wordt getekend door 2 tekeningsbevoegde bestuurders
  • de aanvraag wordt vergezeld van een digitaal gewaarmerkt uittreksel van de Kamer van Koophandel (niet ouder dan zes maanden)

U kunt hierbij gebruikmaken van het formulier "Wijzigingsformulier IBAN-nummer voor instellingen"

Voor individuele zorgaanbieders

Het wijzigen van betaalgegevens, moet los van de declaratie, schriftelijk en voorzien van uw handtekening worden gemeld bij Menzis. U kunt hierbij gebruikmaken van het formulier "Wijzigingsformulier IBAN-nummer".

Veelgestelde vragen logopedie

In het inkoopbeleid van de zorgverzekeraars worden jaarlijks de inkoopvoorwaarden vermeld. Eén van de inkoopvoorwaarden van Menzis in het inkoopbeleid 2018 en 2019 is dat het contractaanbod alleen geldig is, indien er één praktijk per zorgsoort per adres gevestigd is. We vinden het van belang dat onze verzekerden duidelijk kunnen zien wie gecontracteerd is en wie niet en waar hij de zorg consumeert. U kunt met Menzis dus geen overeenkomst aangaan als er meerdere logopediepraktijken op één en hetzelfde adres zijn gevestigd.

Nee, wijzigingen achteraf zijn niet mogelijk. U heeft het profiel definitief verzonden en het contract digitaal ondertekend. Daarmee heeft u verklaard dat u alle criteria naar waarheid heeft ingevuld en dat u akkoord gaat met alle door u gegeven antwoorden. Bij deze akkoordverklaring hebben we u erop gewezen dat u na verzending niets meer kunt wijzigen aan deze door u ingevulde profielenlijst en het digitaal ondertekende contract.

Ja, dat kan wanneer u aan alle eisen van profiel 2 voldoet en het volgende aanlevert:

  • een bevestiging van een positief doorlopen Menzis Motivational Paper logopedie, en
  • een geldig kwaliteitstoets certificaat

U kunt uw gegevens aanleveren via het contactformulier. De eerstvolgende maand komt u dan in aanmerking voor een profiel 2-overeenkomst en profiel 2-tarief. Bijvoorbeeld: Menzis ontvangt uw kwaliteitstoetscertificaat in februari 2019. Dan heeft u per 1 maart 2019 recht op het nieuwe tarief.

De tarieven zijn afhankelijk van het gekozen profiel van uw praktijk. Ze zijn terug te vinden in de profielenlijst (als u de keuzelijst doorloopt) en in bijlage 3 van de overeenkomst Logopedie. Nadat u uw profielkeuze heeft gemaakt, krijgt u een concept-overeenkomst te zien met bijlage 3 en kunt u bepalen of u de overeenkomst met ons wilt aangaan. U kunt de tarieven ook raadplegen in het besloten ledendeel van de NVLF.

Ja, maar alleen als de behandeling gericht is op een andere indicatie dan de Wlz-indicatie (voorheen AWBZ).

U kunt ons bellen

Contact

Kunt u geen antwoord vinden op uw vraag? Bel ons dan op telefoonnummer 088 222 40 00. Voor declaratievragen kiest u optie 1 in het keuzemenu. Dit is mogelijk van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 13.00 uur.

Voor vragen over uw overeenkomst of het zorginkoopbeleid kiest u optie 2. Dit is mogelijk van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur. Let op, via optie 2 kunt u alleen antwoorden verwachten op vragen over uw overeenkomst of het zorginkoopbeleid. Wilt u de AGB-code van de praktijk of van u als zorgverlener bij de hand houden?

Contactformulier

Op de website van Menzis maken we gebruik van cookies. We doen dit om te zorgen dat de website naar behoren functioneert, om het gebruiksgemak te vergroten en om onze website te verbeteren op basis van analyses. Daarnaast gebruiken we marketingcookies om content en advertenties te personaliseren en voor social media toepassingen. Gaat u akkoord? Dan geeft u Menzis toestemming voor het plaatsen van alle soorten cookies. Wilt u dit liever niet? Dan kunt u via de link “instellingen aanpassen” uw voorkeur aanpassen. Meer informatie over cookies vindt u in onze cookiepolicy.