Zelfstandige behandelcentra

Informatie voor zorgaanbieders in zelfstandige behandelcentra

Zorginkoopbeleid 2020
  • Actueel
  • Contracteren
  • Declareren
  • Wijzigen
  • Contact

Nieuws

  • 28 juni 2019

    Wijzigingen zorginkoopbeleid MSZ 2020

    Eind maart heeft Menzis het zorginkoopbeleid MSZ voor 2020 gepubliceerd. In dit zorginkoopdocument staan onze visie, ons beleid en de speerpunten voor MSZ beschreven.

    lees meer

  • 20 juli 2017

    Nieuws voor ziekenhuizen

    Deze week verscheen een nieuwe editie van onze nieuwsbrief voor ziekenhuizen.

    lees meer

  • 31 maart 2017

    Publicatie Zorginkoopbeleid medisch specialistische zorg 2018

    Aan de hand van onze visie op zorginkoop hebben we het inkoopbeleid 2018 voor medisch specialistische zorg uitgewerkt.

    lees meer

U heeft al een overeenkomst

Heeft u al een lopende overeenkomst voor dit jaar? Dan nodigen wij u via het Vecozo portaal uit om ook voor het nieuwe jaar een overeenkomst met ons aan te gaan. 

Naar Vecozo

Actuele gegevens

Wij gaan voor een overeenkomst uit van uw gegevens in het AGB-register van Vektis. Wilt u ervoor zorgen dat uw gegevens actueel zijn voordat u de overeenkomst afsluit? 

U heeft nog geen overeenkomst

Heeft u nog geen contract en wilt u dit voor 2020 aanvragen bij Menzis, Hema en AnderZorg? Neem dan voor 1 augustus 2019 contact met ons op via onderstaand contactformulier. Vanwege een wijziging in het Zorginkoopbeleid 2020 is de sluitingsdatum verschoven van 1 juli naar 1 augustus 2019.

Om in aanmerking te komen voor een contract, moet u voldoen aan ons Zorginkoopbeleid. Dit toetsen we met een vragenlijst. Naar aanleiding van uw aanvraag ontvangt u een uitnodiging om deze vragenlijst in te vullen in Vecozo. Daarnaast dient u een ondernemingsplan in. Uiterlijk 1 oktober 2019 krijgt u bericht of u in aanmerking komt voor een overeenkomst.


Contract aanvragen

Planning

Datum  Actie
27 maart 2019 Publicatie inkoopbeleid 2020
1 juli 2019

Eventueel publicatie definitief inkoopbeleid 2020 (alleen indien er nog wijzigingen zijn)

1 augustus 2019 Uiterste aanmelddatum nieuwe zorgaanbieders 
15 juli 2019 Vragenlijst ten behoeve van nieuwe zorgaanbieders beschikbaar in Vecozo
Vanaf 1 september 2019
  • Start inkoopgesprekken
  • Verzending concept(overeenkomst)
Uiterlijk 1 oktober 2019 Menzis informeert nieuwe zorgaanbieders of zij in aanmerking komen voor een overeenkomst
1 november 2019
  • Afronding financiële afspraak
  • Zorgovereenkomst getekend retour
12 november 2019 Publicatie gecontracteerde zorgaanbod op Zorgvinder

Geen contractverplichting

Uw aanvraag resulteert niet automatisch in een overeenkomst tussen u en Menzis.

Menzis is niet verplicht om een contract af te sluiten met elke zorgaanbieder. Als Menzis voldoende zorg heeft ingekocht in uw regio en daarmee aan de zorgplicht voldoet, kan Menzis besluiten niet met u in onderhandeling te gaan en u dus geen of een aangepaste overeenkomst aan te bieden.

Declaratietermijn

Om de integriteit van zorgkosten te waarborgen, is in uw zorgovereenkomsten een eenduidige declaratietermijn opgenomen van een maximaal aantal maanden na sluiting van het DBC-zorgproduct, DBC of zorgproduct. Declaraties die na deze termijn binnenkomen, worden niet meer door ons vergoed.

Contact declaratieverwerking

Inhoudelijke vragen over declaraties kunt u mailen naar afdeling Declaratieverwerking:

Menzis, afdeling Declaratieverwerking
team Medisch specialistische zorg
Postbus 640
7500 AP Enschede

Wijzigingen doorgeven met Vecozo-certificaat

U kunt zelf een deel van uw gegevens in het AGB-register wijzigen. Dat doet u via 'Wijzigingen gegevens zorgverlener' in de Vecozo-portal. 

Vecozo portal openen

Wijzigingen doorgeven zonder certificaat

Geef uw praktijkwijzigingen door aan Vektis. Dit kan telefonisch via 0900 242 26 33 of via het AGB-register. 

Naar het AGB-register

Wijzigen IBAN-nummer

Menzis hanteert een vaste werkwijze voor het opgeven of het wijzigen van een IBAN-nummer. Zo proberen we zoveel mogelijk te waarborgen dat we aan de juiste persoon of instelling op het juiste IBAN-nummer betalen. Wij vragen u daarom ook vriendelijk om deze procedure te volgen.

Heeft u nog vragen? Bekijk dan de veelgestelde vragen. Is uw vraag ook dan niet beantwoord? Stel uw vraag dan via het contactformulier. Via dit formulier kunt u ook uw bijlagen toevoegen om uw IBAN-nummer te wijzigen.

Voor instellingen

Het wijzigen van betaalgegevens door een instelling/leverancier is alleen mogelijk als:
  • de aanvraag wordt getekend door 2 tekeningsbevoegde bestuurders
  • de aanvraag wordt vergezeld van een digitaal gewaarmerkt uittreksel van de Kamer van Koophandel (niet ouder dan zes maanden)

U kunt hierbij gebruikmaken van het formulier "Wijzigingsformulier IBAN-nummer voor instellingen"

Voor individuele zorgaanbieders

Het wijzigen van betaalgegevens, moet los van de declaratie, schriftelijk en voorzien van uw handtekening worden gemeld bij Menzis. U kunt hierbij gebruikmaken van het formulier "Wijzigingsformulier IBAN-nummer".

Veelgestelde vragen

Sinds het contractjaar 2018 wordt de overschrijding van het afgesproken budgetplafond direct verrekend met de ingediende declaraties, op het moment dat de overschrijding ontstaat. Voor 2018 werd iedere declaratie uitbetaald die voldeed aan de eisen. Eventuele budgetoverschrijdingen werden pas bij de eindafrekening teruggevorderd, ongeveer drie jaar later.

De regeling geldt voor alle zorgaanbieders van medisch specialistische zorg, geriatrische revalidatiezorg en geestelijke gezondheidszorg die met Menzis een overeenkomst hebben afgesloten voor 2018 of later, met een budgetplafond of aanneemsom.

Let op: de plafondfinanciering geldt vooralsnog niet voor vrijgevestigde GGZ-zorgaanbieders. Bij overschrijding van het budgetplafond zou de regeling wel op individuele basis kunnen gaan gelden.

Nee. Wanneer een declaratie leidt tot overschrijding van uw budgetplafond, stellen we wel een betaalstop in. We betalen uit tot het afgesproken maximale budget. De declaraties boven het budgetplafond worden daarna op de gebruikelijke manier administratief verwerkt. U krijgt ook retourinformatie van ons over de niet-uitbetaalde declaraties, zodat u alle benodigde aansluitingen kunt maken in uw eigen systemen. Het is dus belangrijk dat u ook na een betaalstop uw declaraties blijft indienen.

U kunt ons bellen

Contact

Kunt u geen antwoord vinden op uw vraag? Bel ons dan op telefoonnummer 088 222 40 00. Voor declaratievragen kiest u optie 1 in het keuzemenu. Dit is mogelijk van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 13.00 uur.

Voor vragen over uw overeenkomst of het zorginkoopbeleid kiest u optie 2. Dit is mogelijk van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur. Let op, via optie 2 kunt u alleen antwoorden verwachten op vragen over uw overeenkomst of het zorginkoopbeleid. Wilt u de AGB-code van de praktijk of van u als zorgverlener bij de hand houden?

Contactformulier

Op de website van Menzis maken we gebruik van cookies. We doen dit om te zorgen dat de website naar behoren functioneert, om het gebruiksgemak te vergroten en om onze website te verbeteren op basis van analyses. Daarnaast gebruiken we marketingcookies om content en advertenties te personaliseren en voor social media toepassingen. Gaat u akkoord? Dan geeft u Menzis toestemming voor het plaatsen van alle soorten cookies. Wilt u dit liever niet? Dan kunt u via de link “instellingen aanpassen” uw voorkeur aanpassen. Meer informatie over cookies vindt u in onze cookiepolicy.