Ziekenhuizen

Informatie voor zorgaanbieders in ziekenhuizen

Zorginkoopbeleid ziekenhuizen 2021
  • Actueel
  • Contracteren
  • Declareren
  • Wijzigen
  • Contact

Nieuws

  • 1 juli 2020

    Wijzigingen zorginkoopbeleid MSZ 2021

    Op 1 april heeft Menzis het zorginkoopbeleid MSZ voor 2021 gepubliceerd. In dit zorginkoopdocument staan onze visie, ons beleid en de speerpunten voor MSZ beschreven.

    lees meer

  • 1 juli 2020

    Publicatie visie op digitalisering

    Vandaag publiceren we onze visie op digitalisering. Een visie die tot stand is gekomen in samenwerking met het zorgveld. Ook sluiten we hiermee aan bij de wens van de Nederlandse Zorgautoriteit en het ministerie van VWS om meer digitalisering in de zorg. Menzis zal zich de komende jaren in haar beleid meer op digitalisering gaan richten.

    lees meer

  • 25 juni 2020

    Aanvragen continuïteitsbijdrage mogelijk tot en met 14 juli

    Een groot aantal zorgaanbieders met een jaaromzet lager dan 10 miljoen euro komt sinds 15 mei in aanmerking voor een maandelijkse continuïteitsbijdrage. Het is voor deze groep zorgaanbieders nog tot en met dinsdag 14 juli mogelijk om een continuïteitsbijdrage aan te vragen.

    lees meer

  • 12 juni 2020

    Aanvraag specifieke vooruitbetalingsregeling open

    De situatie waar we door de coronacrisis in beland zijn, zorgt voor veel onzekerheid. Daarom kunnen zorgaanbieders, met een omzet van meer dan 10 miljoen euro binnenkort een specifieke continuïteitsbijdrageregeling aanvragen. Ook zorgaanbieders in de GGZ die zorg met verblijf leveren, met een omzet minder dan 10 miljoen euro, vallen onder de specifieke regeling.

    lees meer

Certificaat Vecozo aanvragen

Met ingang van contractjaar 2019 tekent u de overeenkomsten met Menzis via het Zorginkoopportaal van Vecozo (in plaats van via Sharefile).

Zorg dat u tijdig de juiste autorisatie heeft voor het Zorginkoopportaal om te kunnen tekenen. Dat voorkomt extra administratie later.

Aanvragen en informatie

Samen beslissen

In onze inkoopgesprekken besteden we aandacht aan samen beslissen. Zo willen we stimuleren dat in steeds meer ziekenhuizen arts en patiënt met elkaar beslissen over de zorg die het beste past. 
Samen beslissen begint met een goed gesprek. De arts informeert de patiënt over de mogelijkheden en voor- en nadelen van de behandeling. De patiënt bespreekt wat dit betekent voor zijn of haar eigen situatie en wat de persoonlijke voorkeur is. Daarna beslist de patiënt samen met de arts wat de best passende behandeling is.
  • Tevreden patiënten na de behandeling
  • Patiënten volgen trouwer hun therapie
  • Minder onnodige operaties en zorgkosten
Er zijn diverse hulpmiddelen die u kunnen helpen bij uw eigen consulten. Zo kunt u de online toolkit gebruiken van de Patiëntenfederatie. Deze federatie heeft ook een patiëntencamnpgane gemaakt met 'drie goede vragen'. Ook zijn er consultkaarten en digitale keuzehulpen beschikbaar die u kunt gebruiken. Een lijste met handige links vindt u op deze pagina.
Menzis is gestart met een proef samen met enkele ziekenhuizen in de regio's noord, oost en midden. Bij twee aandoeningen wordt in de gesprekken met patiënten standaard een digitale keuzehulp gebruikt. Dat verbetert de patiënttevredenheid en de kwaliteit van de zorg, is de verwachting. De proef is onderdeel van ons programma digitale zorg.

 Toolkit Samen beslissen

Betalen van ziekenhuiszorg

Medisch specialistische zorg financieren we op basis van diagnosebehandelings-combinaties (DBC-zorgproducten). De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) bepaalt welke DBC-zorgproducten u in rekening kunt brengen bij zorgverzekeraar of patiënt. 

Contact declaratieverwerking

Inhoudelijke vragen over declaraties kunt u mailen naar afdeling Declaratieverwerking:

Menzis, afdeling Declaratieverwerking
team Medisch specialistische zorg
Postbus 640
7500 AP Enschede

Declareren: wat wel en niet?

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) heeft een lijst gemaakt wat mag en niet mag bij de registratie en declaratie van medisch specialistische zorg. Het gaat bijvoorbeeld om:

  • Wie mag verwijzen?
  • Dure geneesmiddelen
  • Onderlinge dienstverlening
  • Diagnosecodes

Wijzigingen doorgeven met Vecozo-certificaat

U kunt zelf een deel van uw gegevens in het AGB-register wijzigen. Dat doet u via 'Wijzigingen gegevens zorgverlener' in de Vecozo-portal. 

Vecozo portal openen

Wijzigingen doorgeven zonder certificaat

Geef uw praktijkwijzigingen door aan Vektis. Dit kan telefonisch via 0900 242 26 33 of via het AGB-register. 

Naar het AGB-register

Voor instellingen

Het wijzigen van betaalgegevens door een instelling/leverancier is alleen mogelijk als:
  • de aanvraag wordt getekend door 2 tekeningsbevoegde bestuurders
  • de aanvraag wordt vergezeld van een digitaal gewaarmerkt uittreksel van de Kamer van Koophandel (niet ouder dan zes maanden)

U kunt hierbij gebruikmaken van het formulier "Wijzigingsformulier IBAN-nummer voor instellingen"

Voor individuele zorgaanbieders

Het wijzigen van betaalgegevens, moet los van de declaratie, schriftelijk en voorzien van uw handtekening worden gemeld bij Menzis. U kunt hierbij gebruikmaken van het formulier "Wijzigingsformulier IBAN-nummer".

Veelgestelde vragen

Sinds het contractjaar 2018 wordt de overschrijding van het afgesproken budgetplafond direct verrekend met de ingediende declaraties, op het moment dat de overschrijding ontstaat. Voor 2018 werd iedere declaratie uitbetaald die voldeed aan de eisen. Eventuele budgetoverschrijdingen werden pas bij de eindafrekening teruggevorderd, ongeveer drie jaar later.

De regeling geldt voor alle zorgaanbieders van medisch specialistische zorg, geriatrische revalidatiezorg en geestelijke gezondheidszorg die met Menzis een overeenkomst hebben afgesloten voor 2018 of later, met een budgetplafond of aanneemsom.

Let op: de plafondfinanciering geldt vooralsnog niet voor vrijgevestigde GGZ-zorgaanbieders. Bij overschrijding van het budgetplafond zou de regeling wel op individuele basis kunnen gaan gelden.

Nee. Wanneer een declaratie leidt tot overschrijding van uw budgetplafond, stellen we wel een betaalstop in. We betalen uit tot het afgesproken maximale budget. De declaraties boven het budgetplafond worden daarna op de gebruikelijke manier administratief verwerkt. U krijgt ook retourinformatie van ons over de niet-uitbetaalde declaraties, zodat u alle benodigde aansluitingen kunt maken in uw eigen systemen. Het is dus belangrijk dat u ook na een betaalstop uw declaraties blijft indienen.

Bekijk alle veelgestelde vragen

U kunt ons bellen

Contact

Heeft u een vraag over een declaratie? Dan kunt u ons hierover een mail sturen. Vanwege het coronavirus is de afdeling declaratieverwerking telefonisch niet bereikbaar. In het overzicht van e-mailadressen vindt u het e-mailadres van uw zorgsoort.

Voor machtigingsvragen met betrekking tot vervoer, palliatieve zorg en calamiteiten in het buitenland kunt u ons bereiken op telefoonnummer 088 222 40 50. Dit is mogelijk van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 13.00 uur.

Voor vragen over uw overeenkomst of het zorginkoopbeleid kunt u ons bereiken op telefoonnummer 088 222 40 00. Dit is mogelijk van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 13.00 uur. Wilt u de AGB-code van de praktijk of van u als zorgverlener bij de hand houden?

Contactformulier

Op de website van Menzis maken we gebruik van cookies. We doen dit om te zorgen dat de website naar behoren functioneert, om het gebruiksgemak te vergroten en om onze website te verbeteren op basis van analyses. Daarnaast gebruiken we marketingcookies om content en advertenties te personaliseren en voor social media toepassingen. Gaat u akkoord? Dan geeft u Menzis toestemming voor het plaatsen van alle soorten cookies. Wilt u dit liever niet? Dan kunt u via de link “instellingen aanpassen” uw voorkeur aanpassen. Meer informatie over cookies vindt u in onze cookiepolicy.