Orthopedische klachten? App helpt huisarts en patiënt

Er wordt een proef gedaan met een app voor huisartsen (Prisma). Die zetten een vraag in de app en krijgen binnen een dag antwoord van meerdere specialisten. Dat voorkomt onnodige verwijzingen naar het ziekenhuis en verbetert de zorg voor de patiënt.

4 augustus 2020

De proef met Prisma loopt in twee Nijmeegse gezondheidscentra. Dit is het idee: als de huisarts een patiënt met klachten aan spieren of gewrichten in de spreekkamer krijgt, kan hij of zij vragen stellen in de app. Zoals: klopt mijn diagnose, welke opties zijn er qua behandeling, welke medicatie vraagt deze klacht? Deze en andere vragen komen via de app terecht bij allerlei specialisten, van orthopeed tot reumatoloog. De huisarts ontvangt vaak direct of in elk geval binnen 24 uur tips, adviezen en informatie over de behandeling of vervolgzorg. Het resultaat: de huisarts is in staat z’n patiënt de best mogelijke zorg te geven en een verwijzing naar het ziekenhuis kan vaak achterwege blijven. In totaal doen 20 huisartsen en 100 patiënten mee aan de proef.

Minder verwijzingen naar ziekenhuis

De proef is nog niet helemaal afgerond, maar de eerste resultaten zijn positief. Henk Schers, huisarts in Nijmegen en enthousiast gebruiker van Prisma: “Hoe ging dat eerst? Patiënten die problemen hebben met hun bewegingsapparaat verwees ik vaak door naar het ziekenhuis. Dat was niet alleen belastend voor de patiënt, maar verhoogt ook de zorgkosten. En ik raak mijn patiënt een beetje uit het zicht. Prisma is een uitkomst: als ik een vraag stel via de app wordt die gezien door twee radiologen, drie reumatologen, twee sportartsen en acht orthopeden. Niet iedereen reageert, alleen de medici die veel weten van mijn specifieke vraag. Je begrijpt dat ik hierdoor minder vaak mijn patiënten naar het ziekenhuis hoef door te verwijzen. Er is onderzocht of dit geen uitstel van verwijzing is. Minimaal 30% van de patiënten die ik had willen doorverwijzen, maar die ik behandeld heb met advies uit de app, hoefde ik later niet door te sturen. Dat is pure winst.”

 


‘Samen afwegen, samen beslissen’
Henk zegt dat Prisma ook zorgt voor betere verwijzingen. Dus naar de specialist die het meest afweet van die ene specifieke klacht. “Ik heb ook meer plezier in m’n werk gekregen, dankzij Prisma. Dat hoor ik van alle andere negentien deelnemende huisartsen. We leren veel van de specialisten. Onze basiskennis verbreedt zich enorm en daar profiteren uiteindelijk al onze patiënten van.” Dé waarheid bestaat zelden, is de ervaring van deze Nijmeegse huisarts. Het ziekenhuis is niet altijd het Walhalla vindt hij: “Bezoek drie specialisten en je krijgt drie meningen. Dankzij Prisma kan ik alle reacties uit verschillende hoeken rustig afwegen. Zo hou ik toch de teugels in eigen handen. Ik betrek mijn patiënten nu ook veel meer bij het maken van een behandelplan: samen afwegen, samen beslissen. Prisma geeft me de handvatten voor een volwassen gesprek met de patiënt.”

 


‘App maakt onze zorg efficiënter’
Privacy en apps – dat kan ‘een dingetje’ zijn. Paul Koning, oprichter van Prisma en zelf orthopeed, benadrukt dat de privacy van de patiënt goed is geregeld. De patiënt blijft anoniem: geen portretfoto, geen naam, alleen leeftijd, geslacht en klacht. En het contact gebeurt in een beveiligde omgeving en in een besloten groep met medici die ook nog eens beroepsgeheim hebben. Paul ziet dat Prisma de patiënt het gevoel geeft: mijn huisarts is een teamspeler die van meerdere specialisten advies krijgt. “Patiënten zien dat ze daardoor sneller het juiste behandeltraject ingaan. Daarbij vinden de artsen en de specialisten het een verademing om te werken met zo’n gebruiksvriendelijke app. De app brengt huisarts en specialisten bij elkaar in een besloten en veilig omgeving. Met als doel de best mogelijke zorg voor de patiënt. Minder verwijzingen maakt de zorg minder duur. Prisma maakt samenwerking tussen huisartsen en specialisten heel eenvoudig. Alle vragen en antwoorden worden ook opgeslagen in een kennisbank en kunnen dus worden opgezocht. Dat maakt ons zorgsysteem slimmer en efficiënter. Zeker nu de app beschikbaar is voor twintig andere specialismes, van interne geneeskunde tot gynaecologie.”

 

‘Fijn dat meerdere specialisten reageren’

“Ik ben ontzettend blij met Prisma. Ik heb meerdere verwijzingen kunnen voorkomen en ik leer elke keer weer wat nieuws. Het zijn vaak dingen die niet in een protocol te vangen zijn en daarom zo fijn dat meerdere specialisten reageren. Ik werk in een achterstandswijk waardoor de drempel tot verwijzen vaak hoger is, omdat het kosten met zich meebrengt. Hier is het extra fijn voor de patiënt dat deze mogelijkheid er is.

Marloes Sigtenhorst
huisarts in Nijmegen

 

Proef in Lent, Zetten  en Doetinchem

Menzis is een van de aanjagers van Prisma. Wij geloven in deze app, omdat die de huisarts in staat stelt om samen met de patiënt te kiezen voor de best mogelijke behandeling. Dankzij de vele tips, adviezen en kennis van specialisten die binnen 1 dag reageren op de vraag van de huisarts. De huisartsenpraktijken in Zetten, Didam en Lent testen Prima op dit moment uit. Doetinchem volgt binnenkort. We horen al enthousiaste geluiden van de huisartsen die aan de test meedoen. Zij geven aan na de proef met Prisma te willen blijven werken. 

Op de website van Menzis maken we gebruik van cookies. We doen dit om te zorgen dat de website naar behoren functioneert, om het gebruiksgemak te vergroten en om onze website te verbeteren op basis van analyses. Daarnaast gebruiken we marketingcookies om content en advertenties te personaliseren en voor social media toepassingen. Gaat u akkoord? Dan geeft u Menzis toestemming voor het plaatsen van alle soorten cookies. Wilt u dit liever niet? Dan kunt u via de link “instellingen aanpassen” uw voorkeur aanpassen. Meer informatie over cookies vindt u in onze cookiepolicy.