‘Dat de optometrist me zo snel hielp, was al een enorme geruststelling'

Oogheelkunde

Een nieuwe bril uitzoeken geeft eigenlijk al genoeg stress. Maar als je opticien bij de controle vertelt dat je netvlies misschien loslaat, is dat voor de meesten van ons toch echt reden tot paniek. Betsy Boere hoefde gelukkig niet lang ongerust te zijn, dankzij een snelle verwijzing naar de optometrist in de buurt. Ook wel de eerstelijns oogheelkunde genoemd.

12 oktober 2019

"Mijn huidige bril dateert alweer van 2011, dus een ander modelletje mag dan ook wel. Hij móet ook worden vervangen, want het laagje op het glas was aan het loslaten. Omdat ik echt slechte ogen heb, zijn nieuwe glazen een behoorlijk duur grapje waar ik wel een tijdje voor heb moeten sparen. De opticien in de stad deed de oogmeting en die vertrouwde het niet. Of ik wel eens lichtflitsen of zwarte vlekken zag? Nou, toevallig was dat net vóór de vakantie het geval. Hij adviseerde me om naar de huisarts te gaan vanwege 'het vermoeden van glasvochtmembraanloslating'. Dat wil zeggen dat je netvlies loslaat, waarvoor je geopereerd moet worden.

Ik nam contact op met de assistente van de huisarts, en - in plaats van wachten op het ziekenhuis - kon ik binnen een week al terecht bij Oogzorgcentrum Twente in Hengelo. Dat je zó snel een afspraak hebt, zorgt direct voor geruststelling. Je zult mij niet horen zeggen dat ik er slapeloze nachten van had, maar helemaal lekker zat me het toch ook weer niet.

Blij met snelle diagnose
Zo zat ik op dinsdag bij de opticien en de dinsdag daarop al bij de optometrist. Ik kon er gewoon op de fiets naar toe; ideaal. Het onderzoek duurde - alles bij elkaar - een uurtje. De apparatuur is echt een stuk geavanceerder dan van de opticien in de stad, en de metingen gaan dieper. Ook fijn is dat je niet hoeft te wachten op de uitslag. Die krijg je meteen daarna. Er bleek niets met mijn netvlies aan de hand. Ik was al blij dat ik er zo snel terecht kon, maar natuurlijk nóg blijer met deze snelle diagnose! Een pak van mijn hart. En ik weet nu ook waar ik op kan letten als er in de toekomst wel wat aan de hand is.

Voor nu blijft het dus, gelukkig, alleen bij die nieuwe bril. Handig bij het tv-kijken en al helemaal voor mijn hobby: natuurfotografie. We wonen hier in een ontiegelijk mooi stukje Nederland. Hoe meer je buiten bent, hoe meer je ziet. Ik zag onlangs aan de IJssel een libelle ontpoppen. Dat had ik nooit eerder gezien. En we huren ook wel eens met vrienden een vogelhut af. Maar ik geniet ook van het kijken naar landschappen en uitzichten. En alles scherp zien, loont ook op de fiets: als ik met de oude bril iemand niet herkende en niet terugzwaaide, werd dat meestal niet zo gewaardeerd."

 

De behandelaar
Robert van der Moolen, optometrist bij Oogzorgcentrum Twente: 
“Ik werkte zelf 18 jaar lang op de polikliniek Oogheelkunde in het ziekenhuis. Het viel mij op dat er veel patiënten kwamen, die door de huisarts direct naar het hoogste orgaan werden verwezen: de specialist in het ziekenhuis. Wat miste, was een tussenstap van een oogzorgverlener. Als zelfstandige optometrist functioneer ik als een verlengstuk voor de huisarts en als filter voor de oogarts. Dankzij een initiatief als het onze kunnen we zo'n 80% van de patiënten die anders op de wachtlijst van het ziekenhuis zouden belanden, al direct helpen. Goed voor de ziekenhuizen, die te kampen hebben met wachtlijsten en een artsentekort. De huisarts heeft er baat bij, want die kan zorg dicht bij huis aanbieden. En de patiënt hoeft dan niet maandenlang te wachten tot er ruimte is, maar kan op korte termijn worden gezien.”

 

De zorgverzekeraar
Evelien van Broeck, projectmanager Zorg bij Menzis: 
“We zien het aantal patiënten met oogaandoeningen de laatste jaren fors stijgen. Daarnaast is er in de regio Twente een tekort aan oogartsen, waardoor lange wachtlijsten zijn ontstaan voor oogheelkundige zorg in het ziekenhuis. Door goede afspraken tussen aangesloten optometristen, oogartsen, Twentse zorggroepen en Menzis willen we de zorg zo dicht mogelijk bij de inwoners van Twente organiseren. Maar niet ten koste van de kwaliteit; daarover zijn afspraken gemaakt met huisartsen, optometristen en oogartsen. Zo wordt voor patiënten de zorg beter en toegankelijker. En dat betekent dat we zorg op de langere termijn ook betaalbaar houden. In dit geval merken patiënten dat direct in hun portemonnee: de optometrist biedt - net als de huisarts - zorg in de ‘eerste lijn’ en dat valt niet onder het eigen risico.”

 

Op de website van Menzis maken we gebruik van cookies. We doen dit om te zorgen dat de website naar behoren functioneert, om het gebruiksgemak te vergroten en om onze website te verbeteren op basis van analyses. Daarnaast gebruiken we marketingcookies om content en advertenties te personaliseren en voor social media toepassingen. Gaat u akkoord? Dan geeft u Menzis toestemming voor het plaatsen van alle soorten cookies. Wilt u dit liever niet? Dan kunt u via de link “instellingen aanpassen” uw voorkeur aanpassen. Meer informatie over cookies vindt u in onze cookiepolicy.