Lange wachttijden voor zorg? Wachtlijstbemiddeling helpt

Man leest tijdschrift in wachtkamer

Lang moeten wachten op zorg. Door corona en personeelstekorten is dit steeds vaker de realiteit. Als Coöperatie Menzis kunnen we onze klanten helpen. In 2021 hebben ruim 8.000 verzekerden onze zorgverzekeraars Menzis en Anderzorg gevraagd om wachtlijstbemiddeling. Van hen hebben we 88% kunnen bemiddelen naar een zorgverlener waar zij eerder terechtkonden. Deze bemiddeling leverde een gemiddelde tijdswinst op van 81 dagen.

24 maart 2022

Onze zorgadviseurs staan klaar
Verzekerden die op een wachtlijst staan voor zorg, kunnen contact opnemen met onze zorgadviseurs. Zij bekijken dan of de afspraak met een zorgverlener eerder kan. Zorgadviseur Stephanie van Ree zet zich dagelijks in voor snellere zorg. “De meeste vragen gaan over oog- en rugklachten. Samen met de klant kijk ik welke mogelijkheden er zijn om zijn afspraak te vervroegen. En meestal slagen we daarin.

Zo moest er een vrouw 4 maanden wachten op een afspraak bij de oogarts. Door onze bemiddeling kon ze binnen een paar dagen terecht bij een andere zorgaanbieder. En een meneer benaderde ons, omdat hij snel een kaakchirurg nodig had. We hebben samen gezocht, en 3 dagen later had een chirurg in Utrecht tijd voor hem.”

Op zoek naar snellere én passende zorg
Als we voor een klant sneller hulp proberen te organiseren, contacten we vaak eerst het eigen ziekenhuis. Lukt het daar niet om de afspraak naar voren te halen? Dan gaan we op zoek naar een andere zorgaanbieder die bij de klant past. Bijvoorbeeld het ziekenhuis dat iets verder weg is, maar waar de wachtlijst minder lang is.

Bij Coöperatie Menzis hebben we solidariteit als vertrekpunt: iedereen moet toegang hebben tot goede zorg. Daarom bemiddelen wij in wachtlijsten voor alle verzekerden die erom vragen. Dit is een gratis service die nooit ten koste gaat van andere patiënten. We maken optimaal gebruik van de beschikbaarheid van ziekenhuizen en andere zorgaanbieders. Door bijvoorbeeld afspraken die zijn uitgevallen, in te vullen. Hiervoor zetten we ook ZorgDomein in. Dit online platform geeft ons inzicht in de wachttijden van zorginstellingen.

Meer weten?
Ondanks dat de cijfers laten zien dat wachtlijstbemiddeling helpt, kennen nog te weinig mensen deze dienstverlening. Daarom hebben alle zorgverzekeraars samen (onder de paraplu van onze branchevereniging Zorgverzekeraars Nederland) de website www.mijnzorgverzekeraar.nl gelanceerd. Hier vinden verzekerden en zorgverleners alles over bemiddeling bij wachttijden.

Jaarcijfers over 2021
Eerder deze week publiceerden we onze jaarcijfers over 2021, met de resultaten van wachtlijstbemiddeling als onderdeel ervan.

Op de website van Menzis maken we gebruik van cookies. We doen dit om te zorgen dat de website naar behoren functioneert, om het gebruiksgemak te vergroten en om onze website te verbeteren op basis van analyses. Daarnaast gebruiken we marketingcookies om content en advertenties te personaliseren en voor social media toepassingen. Gaat u akkoord? Dan geeft u Menzis toestemming voor het plaatsen van alle soorten cookies. Wilt u dit liever niet? Dan kunt u via de link “instellingen aanpassen” uw voorkeur aanpassen. Meer informatie over cookies vindt u in onze cookiepolicy.