• Geen winstoogmerk
  • Ruim 1,4 miljoen leden
  • Klantwaardering 8,3*
Icon ZoekenZoeken

Wachtlijst-bemiddeling

Hoe snel kun je terecht voor een behandeling of een afspraak? Dat noemen we de wachttijd. De wachttijd van je zorgaanbieder kun je zelf eenvoudig online bekijken. Misschien kun je bij een andere zorgaanbieder wel sneller terecht. In 2024 wachtten onze klanten gemiddeld 14 weken korter op zorg!

Wij helpen je met wachtlijstbemiddeling

Je hebt recht op zorg binnen een redelijke periode én binnen een redelijke afstand van je woonadres. over de redelijke wachttijd hebben zorgaanbieders in Nederland afspraken gemaakt. Dit noemen we de treeknorm. Wacht je op zorg in het ziekenhuis, een kliniek of geestelijke gezondheidszorg? En duurt het het te lang? Kijk dan of de wachttijd binnen de landelijke norm valt. Valt je afspraak buiten de norm? Dan kunnen wij je helpen. Ook kun je zelf de wachttijden bekijken en zoeken naar een andere zorgaanbieder. Hieronder lees je er meer over.

Medisch specialistische zorg

Valt jouw afspraak buiten de treeknormDe link zal worden geopend op een nieuwe pagina.? Bekijk in onze Wachttijdchecker of je bij een andere zorgaanbieder sneller terecht kunt.

Ga naar de Wachttijdchecker

Geestelijke gezondheidszorg

Valt jouw afspraak buiten de treeknormDe link zal worden geopend op een nieuwe pagina.? Neem contact op met onze Zorgadviseurs via het formulier. We helpen je graag verder.

Gecontracteerde zorg

Het heeft voordelen als je naar een gecontracteerde zorgaanbieder gaat. Er zijn dan afspraken gemaakt over de kwaliteit van zorg en wachttijden. En de rekening gaat altijd direct naar Menzis. Je hoeft niet eerst zelf iets te betalen. Ga je naar een zorgaanbieder zonder contract? Dan heeft dat gevolgen voor de vergoeding.

Een andere zorgaanbieder gevonden?

Heb je een gecontracteerde zorgaanbieder gevonden waar de wachttijd korter is? Vraag dan eerst de zorgaanbieder of deze wachttijd klopt en of ze nieuwe patiënten aannemen. Neem vervolgens contact op met je huisarts voor een nieuwe verwijzing. Je hoeft dit niet bij ons te melden. Vergeet niet om de oude afspraak te annuleren. 

Hulp nodig

Kom je er zelf niet uit of heb je hulp nodig bij wachtlijstbemiddeling? Wij helpen je graag verder. Vul hiervoor het formulier in. Wij nemen binnen 7 werkdagen contact met je op.

Ga naar het formulier

Wachttijdwinst voor onze klanten!

Voor 93% van onze leden lukte het in 2024 om de wachttijd te verkorten, gemiddeld met 97 dagen. Dat is een wachttijdwinst van bijna 14 weken!

Lees meer

Contact met Zorgadvies

Stel je vraag via het formulier. Onze Zorgadviseurs nemen binnen 10 werkdagen contact met je op. 

Wil je toch liever bellen? Dan stellen we de vragen uit het formulier aan de telefoon. Vervolgens word je binnen 10 werkdagen teruggebeld. Je kunt ons op werkdagen tussen 09.00 en 12.30 uur bereiken via telefoonnummer 088 - 222 4042.

Andere vraag

Staat je vraag er niet tussen? Of heb je een bemiddelingsvraag over een ander onderwerp? Of een vraag over vergoedingen, declaraties, betalingen, je polis, de status van je machtigingsaanvraag of eigen risico?  

Neem dan contact op met onze klantenservice. Onze collega's helpen je graag verder.