Actueel

Mondzorg

Wetswijzigingen Mondzorg 2017

Publicatiedatum 9 januari 2017
Vanaf 1 januari 2017 zijn er wijzigingen in de vergoeding van mondzorg in het Basispakket. U bent hierover in december geïnformeerd. Nadere (administratieve) informatie hierover leest u in deze nieuwsbrief.

Wijzigingen in verzekeringen 2017

Publicatiedatum 22 december 2016
Zoals u van ons gewend bent op het einde van het jaar, hebben we de wijzigingen voor 2017 in de Basisverzekering, in de Aanvullende verzekeringen en andere relevante informatie over Menzis voor u op een rij gezet.

Tandartskosten na een ongeval

Publicatiedatum 22 december 2016
Menzis heeft per 1 januari 2017 in haar tandartsverzekeringen een dekking opgenomen voor tandartskosten na een ongeval. Deze dekking biedt vergoeding voor tandartskosten na een ongeval vanaf 18 jaar en ouder. Tot 18 jaar worden de kosten vergoed vanuit de Basisverzekering. Met deze dekking krijgen verzekerden tandartskosten 100% vergoed tot maximaal € 10.000 per ongeval.

Verzekerden krijgen na toestemming tandartskosten 100% tot maximaal € 10.000 per ongeval vergoed, mits:

  • de verzekerde op het moment van het ongeval 18 jaar of ouder was;
  • het ongeval in Nederland plaats vond;
  • de behandeling wordt uitgevoerd door een tandarts of orthodontist in Nederland;
  • de tandartskosten niet door de Basisverzekering worden gedekt en;
  • de verzekerde ten tijde van het ongeval en de behandeling een aanvullende verzekering bij Menzis heeft met dekking voor tandartskosten na een ongeval.

    De eventuele kosten van het Eigen Risico en Eigen Bijdragen (Basisverzekering) worden niet vergoed. Tandartskosten na een ongeval vallen niet onder het maximum bedrag van uw tandartsverzekering.

Geen recht op uitkering bestaat in geval van tandheelkundige schade die is ontstaan:

  • door opzet en/of bewuste roekeloosheid;
  • terwijl de verzekerde onder invloed van alcohol of drugs verkeerde;
  • door het eten van etenswaren;
  • door het beoefenen van sport als (neven)beroep;
  • door reeds bestaande tekortkomingen van het gebit (vóór het ongeval).
  • door betrokkenheid bij een vechtpartij, anders dan uit zelfverdediging;
  • wanneer de verzekerde niet de gebruikelijke beschermingsmaatregelen heeft genomen bij het sporten.

De verzekerde vraagt toestemming aan in drie stappen:

  1. De verzekerde vult een verklaring in over de achtergrond van het ongeval.
  2. De tandarts of orthodontist stelt een behandelplan/offerte op.
  3. De tandarts of orthodontist stuurt de ingevulde verklaring en het behandelplan/offerte samen naar Menzis. Dit kan per post of per e-mail worden toegestuurd.

    Postadres:
    Menzis
    Postbus 640
    t.a.v. afdelingen Machtigingen, team mondzorg
    7500 AP Enschede

    E-mailadres:
    machtigingen.mondzorg@menzis.nl

 

Op basis van het behandelplan en de verklaring beoordelen we of de behandeling voor vergoeding in aanmerking komt. We kijken of er sprake is geweest van een ongeval dat de schade heeft veroorzaakt. Daarnaast kijken we of de uitsluitingen niet van toepassing zijn en of er voldaan wordt aan de overige voorwaarden. Ook beoordelen we of de voorgestelde behandeling doelmatig is. Zorg die onnodig is of onnodig veel kost in vergelijking met een andere zorgvorm die gelijkwaardig is gezien de indicatie en de zorgbehoefte, wordt niet vergoed.

We verzoeken u de kosten waarvoor toestemming is gegeven voor de ongevallendekking rechtstreeks te declareren bij Menzis. We willen voorkomen dat een nota naar aanleiding van een ongeval ten laste komt van de gemaximeerde vergoeding voor reguliere tandartskosten.
Declaraties n.a.v. een ongeval dienen ingediend te worden via:

Postadres:

Menzis
t.a.v. afdeling Declaratieverwerking Team Mondzorg
t.a.v. mevrouw M. van Houten
Postbus 640
7500 AP Enschede

E-mailadres:
 
declaraties.mondzorg@menzis.nl
Vermeld in het onderwerpsveld 'tandartskosten na een ongeval'
Let op: alle stukken moeten mee gezonden worden met de e-mail. 

Onafhankelijke geschilleninstantie Zorgcontractering

Publicatiedatum 22 december 2016
Individuele zorgverleners, zorgorganisaties en zorgverzekeraars met een conflict of meningsverschil rond zorgcontractering kunnen terecht bij de Onafhankelijke Geschilleninstantie voor Geschillenoplossing en –beslechting Zorgcontractering. Dat is veelal sneller, gemakkelijker en goedkoper dan de rechter inschakelen. Ze kunnen terecht bij de Geschilleninstantie met precontractuele en contractuele geschillen. De geschilleninstantie start met geschillen over de contractering van zorg in de Zorgverzekeringswet (Zvw) en aanvullend gecontracteerde zorg.

Per 1 april 2017 kunnen ook geschillen over de contractering van zorg in de Wet langdurige zorg (Wlz) aan de geschilleninstantie worden voorgelegd. Meer informatie over de verschillende vormen van beslechting van geschillen (mediation, bindend advies en arbitrage) en de kosten staat vermeld op site van het Nederlands Arbitrage Instituut (NAI). Het NAI voert alle procedures voor mediation, bindend advies en arbitrage, uit in het kader van de Onafhankelijke Geschilleninstantie Zorgcontractering.

Definitief zorginkoopbeleid 2017

Publicatiedatum 1 juli 2016

In vervolg op de publicatie van de kaders inkoopbeleid op 1 april, heeft Menzis het definitieve inkoopbeleid Mondzorg 2017 vastgesteld. 

Publicatie zorginkoopbeleid 2017

Publicatiedatum 1 april 2016
Klanten van Menzis vinden het belangrijk dat zij zorg van een goede kwaliteit krijgen voor een redelijke premie. Samen met u zetten we ons graag in om dat te realiseren, voor nu en de toekomst. Het zorginkoopbeleid voor 2017 is hiervoor een belangrijk vertrekpunt. 

Archief

Om de website van Menzis goed te laten werken en u de beste online ervaring te bieden gebruiken we cookies. U geeft ons toestemming als u onze website verder bezoekt of op "ik ga akkoord" drukt. U kunt desgewenst uw voorkeur aanpassen via de link "instellingen". Voor meer informatie, bekijk ons cookiebeleid.