Het coronavirus

De komst en verspreiding van het coronavirus in Nederland heeft grote gevolgen voor iedereen. Wij kunnen ons voorstellen dat u vragen heeft. Op deze pagina staan veelgestelde vragen en antwoorden over het coronavirus en uw zorgverzekering.

Het coronavirus, zorg en uw vergoedingen

  • Worden de kosten van een test en/of behandeling voor het coronavirus vergoed?

  • Worden mondkapjes vergoed?

  • Wordt fysiotherapie voor corona-patiënten vergoed?

  • Ik heb dringend zorg nodig. Kan ik wel naar het ziekenhuis, de huisarts of huisartsenpost?

Het coronavirus, uw premies en declaraties

  • Ik kan geen of minder zorg krijgen door het coronavirus. Wordt mijn premie aangepast?

  • Moet ik nu langer wachten op de betaling van mijn declaratie?

  • Ik ben bang dat ik (straks) mijn premie niet meer kan betalen, wat kan ik doen?

  • Mijn tandarts brengt € 4,26 extra in rekening voor mijn bezoek, mag dat?

Het coronavirus als u in het buitenland bent

  • Ik ben in het buitenland en moet behandeld worden tegen het coronavirus. Ben ik daarvoor verzekerd

  • Krijg ik een vergoeding voor spoedeisende zorg bij een negatief reisadvies?

  • Hoe kom ik aan een verzekeringsverklaring waarin staat dat ik verzekerd ben, ook voor een behandeling van het coronavirus?

Actuele informatie

Voor actuele informatie en antwoorden op de meeste vragen over het coronavirus (COVID-19) kunt u het beste op de website van de Rijksoverheid en het RIVM  kijken. 

Zo helpen wij de zorg

Zorgorganisaties en zorgverleners zetten alle zeilen bij, zodat iedereen op tijd de noodzakelijke zorg krijgt. Menzis helpt de zorg onder andere met financiële ondersteuning. Zodat er straks, na de coronacrisis, ook goede en toegankelijke zorg is voor iedereen.

SamenGezond

SamenGezond biedt ook nu voor iedereen het steuntje in de rug. Met tips en adviezen om Nederland zo gezond mogelijk door deze lastige en stressvolle tijd heen te helpen.