Mijn premie en rekeningen betalen

Betalen van uw zorgpremie en andere rekeningen.

Betalingen in het algemeen

Voor uw verzekering betaalt u zorgpremie, soms een eigen risico en soms een eigen bijdrage. De maandpremie betaalt u rond de 29e van de maand, voor de daaropvolgende maand. De kwartaalbetalingen worden op 12 januari, 29 maart, 28 juni en 30 september afgeschreven. Betaalt u per halfjaar? Dan schrijven we dit af op 12 januari en 28 juni. De jaarbetaling wordt op 12 januari afgeschreven.

Automatisch betalen

U geeft Menzis toestemming het geld automatisch van uw rekening af te schrijven. We schrijven de zorgpremie af op de 29e van iedere maand (behalve 28 februari). Valt de 29e in het weekend? Dan schrijven we het bedrag de eerste werkdag na het weekend af. Let op: de premie van januari wordt op 12 januari afgeschreven.

Betalen via iDeal

U krijgt een betaalverzoek van ons per e-mail. U betaalt snel en veilig via iDEAL. Wij ontvangen het bedrag graag voor de 1e van de maand van u. Voor de premie van januari ontvangt u het betaalverzoek uiterlijk 17 januari 2024. Voor de premie van de overige maanden krijgt u in de laatste week van de maand een betaalverzoek.

Papieren rekening 

We gebruiken geen papieren acceptgiro's meer. U krijgt nu een rekening van ons voor uw betaling. Dit kost u € 2 per rekening. Alleen een digitale rekening of automatische incasso kost u niets. 

Betaal digitaal

Betaalde u uw zorgpremie, eigen risico en eigen bijdrage eerder met een papieren acceptgiro? Dat kan nu niet meer. Pas gemakkelijk uw betaalwijze aan.

Wijzig naar digitaal betalen

Hoe wijzig ik mijn rekeningnummer?

U kunt de manier van betalen of uw rekeningnummer eenvoudig aanpassen in Mijn Menzis. Heeft u een buitenlands rekeningnummer? Dit kunt u alleen telefonisch wijzigen.

Rekeningnummer wijzigen

Ons rekeningnummer

NL26 INGB 0676 4233 29
T.n.v. Menzis Zorgverzekeraar NV, te Wageningen
BIC-code: INGBNL2A

Vergeet niet uw betalingskenmerk door te geven. Heeft u deze niet? Vul dan uw verzekerdennummer in.

De betaling van de rekening niet uit komt, wat kan ik doen?

Heeft u van ons een rekening gekregen en komt de afschrijving door omstandigheden niet uit? Kan gebeuren! Het bedrag kunt u terugboeken. Hierdoor komt de rekening weer open te staan en kunt u een betalingsregeling voor treffen. Meer informatie vindt u op de pagina over betalingsproblemen.

Hoe vraag ik een betalingsregeling aan?

Lukt het niet uw zorgpremie, eigen risico of eigen bijdrage op tijd te betalen? Voor onbetaalde rekeningen kunt u een betalingsregeling aanvragen via Mijn Menzis. Klik op ‘Vraag een betalingsregeling aan’ en regel het direct. Wilt u liever eerst meer informatie over wat een betalingsregeling inhoudt? Hier vindt u alle informatie over een betalingsregeling.

Vraag een betalingsregeling aan

Hoe werkt zorgtoeslag?

Zorgtoeslag is een bijdrage van de Belastingdienst om uw zorgpremie te betalen. Krijgt u zorgtoeslag en hoeveel? Dat hangt af van uw inkomen, leeftijd en of u een partner heeft. Via de proefberekening van de Belastingdienst kunt u checken of u recht heeft op zorgtoeslag. Een aanvraag loopt via de Belastingdienst. Wilt u liever eerst meer lezen over de Zorgtoeslag? Bekijk dan de pagina Heb ik recht op zorgtoeslag?

Vraag Zorgtoeslag aan

Wilt u zorgkosten terugvragen (declareren)?

Bij Menzis bieden we meerdere handige manieren om uw rekeningen in te leveren en uw kosten terug te vragen. Wilt u meer weten over uw zorgkosten? Bekijk dan de pagina Hoe vraag ik mijn zorgkosten terug?

Declaratie indienen

Waarom is mijn incasso mislukt?

Redenen voor een mislukte automatische incasso zijn:

  • Onvoldoende saldo
  • Storno door rekeninghouder (u bent het oneens met betaling)
  • Blokkade op rekening
  • Onjuiste machtiging
  • Rekeningnummer is onjuist of geblokkeerd

Wat gebeurt er nu mijn incasso niet is gelukt?

  • Heeft u onvoldoende saldo? Dan doen we een herincasso. 
  • We doen een herincasso tussen 7 tot 15 dagen na ontvangst van een bericht van uw bank dat incasso mislukt is.
  • Gaat het om een andere reden? Dan krijgt u een bericht met het verzoek zelf te betalen.
  • Betaalt u vervolgens niet? Dan sturen we een herinnering en een aanmaning.
Krijg ik zorg als ik de premie niet kan betalen?

Krijg ik wel zorg als ik mijn premie niet kan betalen?

Ja. Dat is het antwoord op deze vraag. U heeft altijd recht op zorg uit de Basisverzekering. Alleen voor de aanvullende verzekering gelden andere regels. We helpen u graag als u uw rekeningen niet kunt betalen. Zo kunt u zich aan het begin van het jaar aanmelden voor het gespreid betalen van uw eigen risico in 10 termijnen. U vraagt een betalingsregeling aan via  Mijn Menzis (inloggen met DigiD) of via de Menzis app. Heeft u dat al gedaan, dan wijzen we u ook graag de weg buiten Menzis. Ontdek waar u nog meer terecht kunt met betalingsproblemen.

Hulp bij betalingsproblemen