• Geen winstoogmerk
  • Ruim 1,4 miljoen leden
  • Klantwaardering 8,3*
Icon ZoekenZoeken

Mijn premie en rekeningen betalen

Betalen van je zorgpremie en andere rekeningen.

Betalingen in het algemeen

Voor je verzekering betaal je zorgpremie, soms een eigen risico en soms een eigen bijdrageDe maandpremie betaal je rond de 29e van de maand voor de maand die volgt. De jaarbetaling wordt op 10 januari afgeschreven. Let op: vanaf 1 januari 2025 is het niet meer mogelijk om je zorgpremie per kwartaal of halfjaar te betalen. Deze betalingen worden omgezet naar een maandbetaling.

Automatisch betalen

Je geeft Menzis toestemming om het geld automatisch van je rekening af te schrijven. We schrijven de zorgpremie af op de 29e van elke maand, behalve 28 februari. Valt de 29e in het weekend? Dan schrijven we het bedrag de eerste werkdag na het weekend af. Let op: de premie van januari wordt op 10 januari afgeschreven.

Betalen via iDeal

Je ontvangt een betaalverzoek van ons per e-mail. Je betaalt snel en veilig via iDEAL. We ontvangen het bedrag graag voor de 1e van de maand. Voor de premie van januari krijg je het betaalverzoek uiterlijk 16 januari 2025. Voor de premie van de overige maanden ontvang je het betaalverzoek in de laatste week van de maand.

Papieren rekening 

We gebruiken geen papieren acceptgiro's meer. Je ontvangt nu een rekening van ons voor je betaling. Dit kost je € 2 per rekening. Alleen een digitale rekening of automatische incasso kost je niets. 

Betaal digitaal

Betaalde je je zorgpremie, verplicht eigen risico en eigen bijdrage eerder met een papieren acceptgiro? Dat is nu niet meer mogelijk. Pas eenvoudig je betaalwijze aan.

Wijzig naar digitaal betalen

Hoe wijzig ik mijn rekeningnummer?

Je kunt de manier van betalen of je rekeningnummer eenvoudig aanpassen in Mijn Menzis. Heb je een buitenlands rekeningnummer? Dit kun je alleen telefonisch wijzigen.

Rekeningnummer wijzigen

Ons rekeningnummer

NL26 INGB 0676 4233 29 T.n.v. Menzis Zorgverzekeraar NV, te Wageningen
BIC-code: INGBNL2A

Vergeet niet je betalingskenmerk door te geven. Heb je deze niet? Vul dan je verzekerdennummer in.

De betaling van de rekening niet uit komt, wat kan ik doen?

Heb je een rekening van ons ontvangen en komt de afschrijving door omstandigheden niet uit? Dat kan gebeuren! Je kunt het bedrag terugboeken. Hierdoor staat de rekening weer open en kun je een betalingsregeling treffen.

Meer informatie vind je op de pagina over betalingsproblemen.

Hoe vraag ik een betalingsregeling aan?

Kun je je zorgpremie, verplicht eigen risico of eigen bijdrage niet op tijd betalen? Voor onbetaalde rekeningen kun je via Mijn Menzis een betalingsregeling aanvragen. Klik op ‘Vraag een betalingsregeling aan’ en regel het direct. Wil je liever eerst meer weten over wat een betalingsregeling inhoudt? Hier vind je alle informatie over een betalingsregeling.

Vraag een betalingsregeling aan

Hoe werkt zorgtoeslag?

Zorgtoeslag is een bijdrage van de Belastingdienst om je zorgpremie te betalen. Of je zorgtoeslag krijgt en hoeveel, hangt af van je inkomen, leeftijd en of je een partner hebt. Via de proefberekening van de Belastingdienst kun je checken of je recht hebt op zorgtoeslag. Een aanvraag doe je bij de Belastingdienst. Wil je liever eerst meer lezen over de zorgtoeslag? Bekijk dan de pagina Heb ik recht op zorgtoeslag?

Vraag Zorgtoeslag aan

Wil je zorgkosten terugvragen (declareren)?

Bij Menzis bieden we verschillende handige manieren om je rekeningen in te dienen en je kosten terug te vragen. Wil je meer weten over je zorgkosten? Bekijk dan de pagina Hoe vraag ik mijn zorgkosten terug?

Declaratie indienen

Waarom is mijn incasso mislukt?

Redenen voor een mislukte automatische incasso zijn:

  • Onvoldoende saldo
  • Storno door rekeninghouder (je bent het oneens met betaling)
  • Blokkade op rekening
  • Onjuiste machtiging
  • Rekeningnummer is onjuist of geblokkeerd

Wat gebeurt er nu mijn incasso niet is gelukt?

  • Heb je onvoldoende saldo? Dan doen we een herincasso. 
  • We proberen nogmaals te incasseren tussen 7 en 15 dagen nadat we een bericht van je bank hebben ontvangen dat de incasso is mislukt.

  • Gaat het om een andere reden? Dan krijg je een bericht met het verzoek zelf te betalen.
  • Betaal je vervolgens niet? Dan sturen we een herinnering en een aanmaning.
Video afspelen

Krijg ik wel zorg als ik mijn premie niet kan betalen?

Ja. Dat is het antwoord op deze vraag. Je hebt altijd recht op zorg uit de Basisverzekering. Alleen voor de aanvullende verzekering gelden andere regels. We helpen je graag als je je rekeningen niet kunt betalen. Zo kun je je aan het begin van het jaar aanmelden voor het gespreid betalen van je eigen risico in 10 termijnen. Je vraagt een betalingsregeling aan via  Mijn Menzis (inloggen met DigiD) of via de Menzis app. Heb je dat al gedaan, dan wijzen we je ook graag de weg buiten Menzis. Ontdek waar je nog meer terecht kunt met betalingsproblemen.

Hulp bij betalingsproblemen