Op www.menzis.nl kun je:
Status van de toegankelijkheid
Onderzoek
Website
Voor Menzis.nl is in oktober 2024 een toegankelijkheidsonderzoek uitgevoerd door een onafhankelijke externe partij, Digitaal Toegankelijk. Het toegankelijkheidsonderzoek is uitgevoerd volgens de WCAG-EM methode, een evaluatiemethode waarbij aan de hand van een steekproef webpagina's zijn beoordeeld op de 50 succescriteria van WCAG 2.1 niveau A en AA. De bevindingen die in dit onderzoek zijn geconstateerd hebben we opgelost of staan op de planning om te worden opgelost. Ook hebben we interne tests uitgevoerd. Daaruit zijn ook bevindingen naar voren gekomen. Naar aanleiding daarvan hebben we ook verbeteringen doorgevoerd op de website.
In juni 2025 hebben we bij Digitaal Toegankelijk een hertest aangevraagd. We verwachten het rapport hiervan uiterlijk september 2025 te kunnen delen. Zo zijn we transparant over onze inspanningen.
Pdf's
Pdf's die we nieuw op de website publiceren of meesturen met digitale communicatie maken we toegankelijk. De pdf van de zorgpolis en de pdf's van de verzekeringsvoorwaarden en bijbehorende documenten zoals het verzekeringsreglement zijn op dit moment nog niet toegankelijk. Alle pdf’s die vóór 28 juni al op de website staan hoeven niet aan de toegankelijkheidsvoorschriften te voldoen. De pdf's die na 28 juni actief gebruikt worden door verzekerden gaan we echter wel stap voor stap toegankelijk maken.
Rapport
WCAG-EM rapport oktober 2024, uitgevoerd door Digitaal Toegankelijk: WCAG-EM rapport menzis.nl
Geplande verbeteringen en naleving
Op dit moment zijn alle bekende toegankelijkheidsproblemen opgelost of staan op de planning om te worden opgelost. Bij de externe hertest of interne tests is niet uit te sluiten dat er nieuwe bevindingen naar voren komen. In dat geval zullen we deze ook op de planning zetten om deze op te lossen.
Bekende toegankelijkheidsproblemen website Menzis.nl
Menzis.nl is op dit moment nog niet volledig toegankelijk voor iedereen. We werken eraan om de website voor alle gebruikers goed bruikbaar te maken, ook voor mensen die gebruikmaken van ondersteunende technologieën, zoals een schermlezer of navigatie via het toetsenbord. De belangrijkste onderdelen die nu nog niet goed werken voor iedereen:
-
De zorgpolis pdf is nog niet volledig toegankelijk voor mensen die sterke vergroting nodig hebben of de tekstopmaak willen aanpassen. Daarnaast is de pdf niet correct getagd met de juiste standaardtaal, waardoor schermlezers de inhoud bijvoorbeeld in het Engels kunnen voorlezen terwijl deze in het Nederlands is geschreven.
- De verzekeringsvoorwaarden pdf is nog niet volledig toegankelijk voor mensen die afhankelijk zijn van ondersteunende technologieën, omdat de informatie en relaties in de inhoud niet correct worden aangegeven.
- Bij sommige onderdelen wordt kleur als enige manier gebruikt om informatie over te brengen, waardoor gebruikers met kleurenblindheid of slechtziendheid signalen kunnen missen.
- Bij afbeeldingen en iconen ontbreekt soms alternatieve tekst, waardoor schermlezers deze niet kunnen voorlezen en gebruikers niet weten wat er wordt weergegeven.
- Niet alle lijsten zijn correct gecodeerd, waardoor de structuur niet logisch wordt voorgelezen door schermlezers en gebruikers de samenhang verliezen.
- De titel van een pagina ontbreekt soms, wat het voor gebruikers lastig maakt om te begrijpen op welke pagina ze zich bevinden, vooral bij gebruik van meerdere tabbladen.
- Niet alle links zijn duidelijk omschreven in hun context, waardoor het onduidelijk is waar een link naartoe leidt.
- Op de Engelstalige website is de taalinstelling niet correct ingesteld, waardoor schermlezers de inhoud met een verkeerde uitspraak voorlezen, wat verwarrend of onbegrijpelijk kan zijn.
- Niet alle interactieve elementen zijn correct gecodeerd met naam, rol en waarde, waardoor ondersteunende technologieën zoals schermlezers niet herkennen dat het bijvoorbeeld om een knop of invoerveld gaat.
- Bij sommige onderdelen wordt kleur als enige manier gebruikt om informatie over te brengen, waardoor gebruikers met kleurenblindheid of slechtziendheid signalen kunnen missen.
Bekende toegankelijkheidsproblemen website Mijn Menzis
De mijn omgeving van menzis.nl is op dit moment nog niet volledig toegankelijk voor iedereen. We werken eraan om de website voor alle gebruikers goed bruikbaar te maken, ook voor mensen die gebruikmaken van ondersteunende technologieën, zoals een schermlezer of navigatie via het toetsenbord. De belangrijkste onderdelen die nu nog niet goed werken voor iedereen:
Bekende toegankelijkheidsproblemen Tandcodechecker.menzis.nl
Tandcodechecker.menzis.nl is op dit moment nog niet volledig toegankelijk voor iedereen. We werken eraan om de website voor alle gebruikers goed bruikbaar te maken, ook voor mensen die gebruikmaken van ondersteunende technologieën, zoals een schermlezer of navigatie via het toetsenbord. De belangrijkste onderdelen die nu nog niet goed werken voor iedereen:
- Bij het logo ontbreekt alternatieve tekst, waardoor schermlezers deze niet kunnen voorlezen en gebruikers niet weten wat er wordt weergegeven.
- Niet alle inhoud is correct gecodeerd, waardoor de structuur niet logisch wordt voorgelezen door schermlezers en gebruikers de samenhang verliezen.
- Niet alle pagina’s gebruiken koppen op de juiste manier, waardoor de inhoud niet in een logische volgorde wordt gepresenteerd voor gebruikers van schermlezers.
- Niet alle onderdelen van de website zijn volledig met het toetsenbord te bedienen, waardoor gebruikers die geen muis kunnen gebruiken vastlopen bij bepaalde functies.
- Er ontbreken mechanismen om herhalende blokken zoals navigatie over te slaan, waardoor gebruikers met schermlezers of toetsenbordnavigatie telkens door dezelfde content moeten gaan voordat ze bij de hoofdinhoud komen.
- Niet alle interactieve elementen zijn correct gecodeerd met naam, rol en waarde, waardoor ondersteunende technologieën zoals schermlezers niet herkennen dat het bijvoorbeeld om een knop of invoerveld gaat.
Bekende toegankelijkheidsproblemen Voorwaarden.menzis.nl
Voorwaarden.menzis.nl is op dit moment nog niet volledig toegankelijk voor iedereen. We werken eraan om de website voor alle gebruikers goed bruikbaar te maken, ook voor mensen die gebruikmaken van ondersteunende technologieën, zoals een schermlezer of navigatie via het toetsenbord. De belangrijkste onderdelen die nu nog niet goed werken voor iedereen:
- Bij afbeeldingen en iconen ontbreekt soms alternatieve tekst, waardoor schermlezers deze niet kunnen voorlezen en gebruikers niet weten wat er wordt weergegeven.
- Niet alle inhoud is correct gecodeerd, waardoor de structuur niet logisch wordt voorgelezen door schermlezers en gebruikers de samenhang verliezen.
Alternatieven
- De verzekeringsvoorwaarden zijn beschikbaar in een html-formaat.
- Als alternatief voor de tandcodechecker kan een medewerker van de klantenservice de vergoeding voor tandheelkundige behandelingen berekenen en op verzoek per post een overzicht aan u toesturen.
- De medewerkers van onze klantenservice kunnen u helpen bij problemen met de toegankelijkheid van de website of pdf's.