De afgelopen jaren is het bij veel huisartsenpraktijken steeds drukker geworden aan de telefoon. De werkdruk neemt toe en de wachttijden lopen op. Ook zijn er niet genoeg medische professionals beschikbaar die telefonisch kunnen beoordelen of een klacht spoedeisend is.
Het online platform Moet ik naar de dokter? wil een oplossing bieden voor die problemen. De missie: mensen op een snelle, toegankelijke en betrouwbare manier helpen bij het inschatten van hun gezondheidsklachten. De einddoelen: de (telefonische) werkdruk bij huisartsenpraktijken verlagen en ervoor zorgen dat iedereen de juiste zorg op de juiste plaats krijgt. Daarnaast het bevorderen van de zelfredzaamheid én gezondheid van patiënten. Het middel wordt inmiddels maandelijks door bijna 1 miljoen mensen bezocht.
Door patiënten een vragenlijst in te laten vullen waarmee ze zelf kunnen bepalen of ze medische zorg nodig hebben, voorkomt Moet ik naar de dokter? onnodige doktersbezoeken. Dat heeft tot gevolg dat de druk op de (eerstelijns)zorg wordt verlicht.