Stoppen met roken tips

Stoppen met roken is een topprestatie. Veel stoppers doen meerdere pogingen om van het roken af te komen. En dat is heel logisch want roken is een echte verslaving. Maar élke poging telt. We geven u tips voor een zo groot mogelijke kans van slagen.

Tip 1. Schakel hulp in

Stoppen met roken doet men vaak niet ‘even’. We staan voor u klaar als u het avontuur aan wilt gaan. Want stoppen met begeleiding is effectiever en vergoeden we daarom uit uw Basisverzekering. Bekijk de stoppen-met-rokenprogramma’s en kies het programma dat het beste bij u past. Zo staat u er niet alleen voor.

Gratis Stoppen met roken training

Voor u als Menzis-verzekerde vergoeden we Allen Carr's Easyway Stoppen met roken training volledig. De training bestaat maar uit 1 dag en is bewezen effectief!
Lees meer of meld u direct aan

Tip 2. Beperk ontwenningsverschijnselen

Uw lichaam is het er misschien niet meteen mee eens dat u stopt. Als u geen nicotine meer binnenkrijgt, kunt u last krijgen van ontwenningsverschijnselen en die kunnen heel vervelend zijn. Denk aan somberheid, spanning, boosheid, angst, spanning, slecht slapen, meer eetlust, zweten en obstipatie. De ontwenningsverschijnselen zijn vaak het sterkst op de derde of vierde dag na het stoppen. Gelukkig zijn die klachten na 3 weken meestal weg. Al u het nodig heeft, is er medicatie en deze vergoeden we dan ook uit de Basisverzekering. Ze kunnen u helpen om de ontwenningsverschijnselen zo veel mogelijk te beperken.

Tip 3. Wees voorbereid op moeilijke momenten

Want die gaan er komen, laten we dat niet mooier maken dan het is. Roken is een gewoonte en vinden we het niet allemaal moeilijk om een gewoonte te doorbreken? Om dit te laten slagen, is het goed om van tevoren na te denken wat u kunt doen op moeilijke momenten, als u zin heeft in een sigaret. Het gaat er daarbij om wat voor u goed werkt. Na het avondeten een wandeling maken of een glas water drinken als u trek hebt in een sigaret? Voor de één werkt dat maar de ander moet er niet aan denken! Een vriend(in) bellen als het even tegenzit of alvast een boksbalset thuis klaarzetten werkt misschien beter. Wat past bij u? Lees ook de verhalen van 3 ex-rokers over hun moeilijke momenten op SamenGezond.

Tip 4. Houd vol!

Een stressvolle werkdag, een feestje of een film kijken waarin uw held een sigaret opsteekt: er zullen veel momenten zijn waarop uw wilskracht flink op de proef wordt gesteld. Een sigaret lijkt dan zo’n goed idee! Toch gezwicht? Wees lief voor uzelf en juist niet te streng. Pak in plaats daarvan gewoon de draad weer op. En gaat het goed, beloon uzelf dan ook. Koop bijvoorbeeld iets leuks van het uitgespaarde geld!

De Leefkrachtadviseur: uw gids naar gezondheid

Wilt u stoppen met roken, maar weet u niet waar u moet beginnen? In een persoonlijk gesprek kijkt de Leefkrachtadviseur samen met u naar de mogelijkheden. Gratis en vrijblijvend, speciaal voor u als Menzis-verzekerde!
Lees meer

Logo Menzis en SamenGezond

Rookvrij met SamenGezond

Er zijn in Nederland veel zelfhulpmiddelen op de markt, van apps en online cursussen tot boeken en nicotinepleisters. Een app kan bijvoorbeeld nuttig zijn om uzelf gemotiveerd te houden en om te gaan met afkickverschijnselen. SamenGezond, het online gezondheidsprogramma van Menzis, heeft een aantal methoden op een rij gezet en deelt tips van ervaringsdeskundigen. Wat past bij u?

Naar SamenGezond