Gezonder eten

Goed eten is belangrijk. Voor uw eigen gezondheid en voor het milieu. Niet te veel eten, minder vlees en snacks en snoep laten staan, zijn 3 belangrijke vuistregels.

Hoe eet ik gezond?

De Schijf van Vijf van het Voedingscentrum helpt u om gezond en duurzaam te eten. Hierin staat: 

  • Veel groente en fruit
  • Vooral volkoren, zoals volkorenbrood, volkoren pasta en couscous en zilvervliesrijst
  • Minder vlees en meer plantaardig. Varieer met vis, peulvruchten, noten, eieren en vegetarische producten
  • Genoeg magere en halfvolle zuivel, zoals melk, yoghurt en kaas
  • Een handje ongezouten noten
  • Zachte of vloeibare smeer- en bereidingsvetten, zoals olie, halvarine en vloeibaar bak- en braadvet
  • Voldoende vocht, zoals kraanwater, thee en koffie

Meer weten? Bekijk de handige video van het Voedingscentrum. Ontdek hoe u gezonde en bewuste keuzes kunt maken. 

Kiezel telefoon
Persoonlijk telefonisch advies

Gezondere keuzes maken? En het liefst met wat hulp? Vraag dan een vrijblijvend gesprek aan met een Menzis Leefkrachtadviseur. Kijk samen naar geschikte hulp in uw buurt. Gratis en vrijblijvend, ook als u niet bij ons verzekerd bent. 

Menzis Leefkrachtadviseur

3 tips om gezonder te eten

Hulp van een gewichtsconsulent

Heeft u gewichtsproblemen, maar bent u verder gezond? Dan kunt u voor voedingsadviezen en bewegingsvoorlichting ook terecht bij een gewichtsconsulent. Vanuit uw aanvullende verzekering is er vergoeding mogelijk via een gezondheidsprogramma.

Vind een gewichtsconsulent

Persoonlijk advies over uw eetpatroon?

Doe dan de voedingscheck! Met de handige app van JouwDiëtist houdt u 4 dagen bij wat u eet en drinkt. Een geregistreerd diëtist geeft feedback op uw eetpatroon en praktische tips om uw eetpatroon aan te passen. Via ons online gezondheidsprogramma SamenGezond krijgt u korting.

Voedingscheck via SamenGezond

Artikelen

Moeder en zoon smeren samen boterham

We krijgen dagelijks heel wat voedsel binnen. Door bewuster te kiezen voor wat u wel en niet eet kunt u uw gezondheid verbeteren.

gezond ontbijt op werk

Wist u dat een volwassene per dag 75 mg vitamine C nodig heeft? Bekijk de 10 vitamine C uitblinkers.

2 vrouwen eten in een restaurant

Zout. U ontkomt er niet aan. Zelfs als u volgens de richtlijnen goede voeding eet, krijgt u nog steeds veel zout binnen.

Meer tips over gezond leven?