7 minute workout!

Een paar minuten trainen met snelle tussendoor-oefeningen is al genoeg

Fit worden, fit blijven? Anders dan veel mensen denken hoeft u daarvoor niet per se uren hard te lopen of eindeloos 'aan de ijzers' te hangen in de sportschool. Met het doen van enkele oefeningen in slechts 7 minuten (7 minute workout), kunt u al het effect bereiken van 1 uur matig bewegen. Hieronder een aantal suggesties voor snelle tussendoor-oefeningen. Voor iedere leeftijd geschikt, of u nou 30-minner of 50-plusser bent. 

7 minute workout app

Train thuis 7 minuten via een app en voel u fit. De 7 minuten workout is een serie van 12 oefeningen die u binnen 7 minuten doet, ontwikkeld door wetenschappers. Elke spiergroep traint u 30 seconden en tussendoor heeft u 10 seconden rust. De oefeningen kunnen zwaar zijn, maar zijn overal uit te voeren met enkel een stoel of matje op de grond. Volgt u het schema elke dag, dan verbrandt u niet alleen calorieën maar bereikt u in korte tijd een enorme verbetering van uithoudingsvermogen én kracht.

Er bestaan verschillende apps voor de smartphone met deze oefeningen (zoek op ‘7 minutes workout’). U kunt ervoor kiezen meerdere workouts na elkaar doen voor nog meer resultaat. Voor een total body workout kiest u voor de gecombineerde 7 minute workout, maar er zijn ook speciale apps met variaties op de standaardoefeningen. Bijvoorbeeld voor het trainen van specifiek uw buik en billen of met een focus op vetverbranding, kracht of flexibiliteit.

Naast de 7 minute workout zijn er nog meer methodes van korte oefeningen waarbij u hetzelfde effect bereikt als uren trainen in de sportschool.

HIIT

Wetenschappelijk onderzoek naar 'High Intensity Interval Training' (HIIT) laat zien dat u met een korte, explosieve inspanning net zoveel of zelfs meer kunt bereiken als met uren trainen.

Twee opvallende conclusies van recente studies? Kort sporten op de toppen van uw kunnen helpt beter om hartaandoeningen te voorkomen dan bijvoorbeeld langdurig joggen. Daarnaast is zo'n sprintje ook 3 keer zo effectief bij het wegwerken van het vet dat in het bloed circuleert na een stevige maaltijd en het verbetert de stofwisseling en suikerhuishouding.

Bij HIIT duurt een heftige inspanning (waarbij u nog net adem kunt halen) slechts 30 tot 60 seconden. Daarna volgen 3 tot 4 minuten trainen op een rustiger niveau. Dat herhaalt u dan 4 of 5 keer. Een complete training hoeft dus niet langer te duren dan 15 tot 20 minuten. Ideaal als u een drukbezet leven hebt. Bovendien is het haalbaar voor iedereen, ook als u boven de 50 bent. Hieronder enkele voorbeelden van HIIT zodat u het onderdeel kunt maken van uw leven.

Stappenteller gebruiken

Een stappenteller kan helpen om meer te bewegen. Zeker als u doelen stelt of samen met vrienden een uitdaging aangaat wie de meeste stappen zet. Maar vergeet niet: leg de lat niet gelijk te hoog. Dat werkt averechts. Wist u dat u uw smartphone ook als stappenteller kan gebruiken? Bovendien zijn de stappen die u via uw telefoon bijhoudt, ook zichtbaar in onze gezondheidsapp SamenGezond. Een speciale activity tracker om uw pols is dus niet per se nodig.

  • Android-toestel: alle modellen die sinds 2016 op de markt zijn verschenen, hebben speciale bewegingssensoren die weinig stroom verbruiken. Draagt u uw telefoon bij zich tijdens het lopen, dan registreren de sensoren de bewegingsvorm en maakt uw toestel een nauwkeurige schatting van het aantal stappen en de afgelegde afstand. Deze informatie is inzichtelijk in de Google Fit-app, die u gratis kunt downloaden in de Play Store.
  • iPhone: heeft u een iPhone 5S of nieuwer, dan kan uw smartphone ook automatisch bijhouden hoeveel stappen u zet. De iPhone berekent dit door informatie te verzamelen van speciale, energiezuinige bewegingssensoren in het toestel. Deze sensoren registreren uw beweging, inclusief een nauwkeurige schatting van hoeveel stappen u zet, hoeveel trappen u op- en afloopt en de afstand die u aflegt. In de gratis Gezondheid-app, die door Apple op alle iPhones geïnstalleerd is, ziet u welke data uw telefoon verzameld heeft.

Hoeveel stappen zet u vandaag? Succes!

Logo Menzis en SamenGezond

Dit artikel wordt aangeboden door ons gezondheidsprogramma SamenGezond. Kijk voor meer interessante artikelen op samengezond.nl

Leefkrachtige tip van Menzis

Man zit gehurkt met hond

Wilt u dagelijks meer bewegen? Vul de leefkrachtwijzer in en ontdek in 1 minuut welke hulp bij u past.

Ontdek welke hulp er is

Persoonlijk advies

Wilt u meer bewegen, maar weet u niet waar u moet beginnen? In een persoonlijk gesprek kijkt een Menzis leefkrachtadviseur samen met u naar de mogelijkheden. Gratis en vrijblijvend, speciaal voor u als Menzis-verzekerde!

Maak een afspraak

Ontdek onze fysiotherapie app

Heeft u wel eens last van uw knie, rug, nek of schouders? En twijfelt u of u hiermee naar de fysiotherapeut moet? Dan biedt de unieke app FysioZelfCheck uitkomst. Gratis bij uw aanvullende verzekering!

Lees meer