• .
  • .

Persoonlijke alarmeringsapparatuur

Woont u alleen en wilt u alarm slaan als u iets overkomt? Er zijn apparaten die met een druk op de knop een directe verbinding verzorgen met een alarmcentrale. U leest hier wat de vergoedingen zijn.

Wat krijgt u vergoed uit de Basisverzekering?


Menzis Basis Voordelig

Naturapolis

Gecontracteerde zorgaanbieder:
100% vergoed, voor verzekerde in verhoogde risicosituatie (excl. abonnementskosten)

Niet-gecontracteerde zorgaanbieder:
conform gecontracteerde zorg, 65% van de rekening tot maximaal 65% van gemiddelde gecontracteerde tarieven

Menzis Basis

Naturapolis

Gecontracteerde zorgaanbieder:
100% vergoed, voor verzekerde in verhoogde risicosituatie (excl. abonnementskosten)

Niet-gecontracteerde zorgaanbieder:
conform gecontracteerde zorg, 75% van de rekening tot maximaal 75% van gemiddelde gecontracteerde tarieven

Menzis Basis Vrij

Restitutiepolis

Gecontracteerde zorgaanbieder:
100% vergoed, voor verzekerde in verhoogde risicosituatie (excl. abonnementskosten)

Niet-gecontracteerde zorgaanbieder:
het bedrag dat in de Nederlandse marktomstandigheden in redelijkheid passend is te achten

Wat krijgt u vergoed uit de aanvullende verzekering?

Er is geen vergoeding uit de aanvullende verzekering.

Ja, voor alarmeringsapparatuur die u koopt en voor de dienstverlening rondom deze hulpmiddelen geldt het eigen risico. Het eigen risico geldt niet voor alarmeringsapparatuur die u in bruikleen heeft.

De meeste gecontracteerde zorgaanbieders voor 2019 zijn landelijke zorgaanbieders. Dit betekent dat zij de persoonsalarmering in heel Nederland kunnen verzorgen en aansluiten. Zij werken samen met onder andere de alarmcentrales van thuiszorginstellingen. Het is daarom niet nodig een zorgaanbieder te kiezen die het meest dicht bij u in de buurt is gevestigd. Voor een volledig overzicht van alle zorgaanbieders kunt u de afstand (straal) op 300 kilometer of op alle afstanden zetten.

Naar de Zorgvinder

 

Landelijke leveranciers (in alfabetische volgorde) die voldoen aan kwaliteitseisen Menzis Zorginkoopbeleid 2019 -2022 

  • Careyn Gezondheid Service
  • Carintreggeland
  • CSI Service
  • FocusCura
  • Regionale Stichting Voorzieningen voor Ouderen (RSVO)
  • Stichting ATA
  • Stichting ZINN
  • Stichting ZONCentrale Noord (Stichting Zorgcentrale Noord)
  • TSN Zorgcentrale
  • Vitaris Response
  • Zorgservicepunt+

Naast de landelijke leveranciers hebben wij ook nog een beperkt aantal regionale leveranciers gecontracteerd. Hier kunt u alleen gebruik van maken wanneer u woonachtig bent in het verzorgingsgebied van de gecontracteerde regionale leverancier.

Vooraf toestemming vragen

Alle gecontracteerde leveranciers (zowel landelijk als regionaal) kunnen namens u vooraf toestemming aanvragen bij Menzis voor de persoonsalarmering. U hoeft dan alleen de verwijsbrief van uw huisarts of verpleegkundige aan hen over te dragen. Dit hoeft u niet persoonlijk te brengen (bijvoorbeeld mailen is ook een mogelijkheid) en soms kan uw huisarts de verwijsbrief ook rechtstreeks versturen aan een gecontracteerde leverancier. Via Menzis krijgt u en uw leverancier bericht over de beoordeling van de aanvraag. Wanneer er toestemming is, regelt de gecontracteerde leverancier dat u de apparatuur snel en vakkundig wordt geplaatst en krijgt u goede uitleg over het gebruik.

 

 

Ja, u heeft vooraf toestemming van Menzis nodig. Uw behandelend arts of verpleegkundige kan de aanvraag samen met u verzorgen. U of uw leverancier stuurt de aanvraag dan naar Menzis.

Gaat u naar een niet-gecontracteerde leverancier, stuur dan naast de toelichting van de behandelend arts ook een offerte van de leverancier mee.

Download het aanvraagformulier voor persoonlijke alarmeringsapparatuur (pdf) 

Heeft u geen internet of wilt u liever telefonisch contact? Bel dan gerust met de Menzis Klantenservice op telefoonnummer 088 222 40 40. Wij helpen u graag!

Persoonlijke alarmeringsapparatuur kan vergoed worden vanuit de basisverzekering wanneer het bedoeld is om het zelfstandig wonen mogelijk te maken voor personen die sociaal en adl*-redzaam zijn, maar als gevolg van ziekte of beperking een verhoogd risico lopen in een noodsituatie terecht te komen. De persoonlijke alarmeringsapparatuur kan worden verstrekt aan verzekerden met een medische indicatie waarbij:

  • een duidelijke noodzaak bestaat om in geval van nood onmiddellijk mediĀ­sche of technische hulp van buitenaf in te roepen om complicaties te voorkomen (bijvoorbeeld bij iemand die een hoge val-kans heeften een grote kans heeft op botbreuken door ernstige osteoporose en al bekend met meerdere osteoporotische botbreuken);
  • én gedurende langere tijd op zichzelf zijn aangewezen;
  • én van wie men niet kan verwachten dat ze in een noodsituatie de telefoon - hieronder valt ook een (senioren) mobiele telefoon of SOS telefoon met alarmoproep mogelijkheid - zelfstanĀ­dig kunnen bedienen.

*adl = activiteiten dagelijks leven 

Wanneer uw situatie niet voldoet aan alle bovengenoemde voorwaarden kunt u mogelijk in aanmerking komen voor vergoeding van persoonsalarmering via uw gemeente (WMO). Neemt u contact op met uw gemeente voor meer informatie. 

Vooraf toestemming vragen

Alle gecontracteerde leveranciers (zowel landelijk als regionaal) kunnen namens u vooraf toestemming aanvragen bij Menzis voor de persoonsalarmering. U hoeft dan alleen de verwijsbrief van uw huisarts of verpleegkundige aan hen over te dragen. Dit hoeft u niet persoonlijk te brengen (bijvoorbeeld mailen is ook een mogelijkheid) en soms kan uw huisarts de verwijsbrief ook rechtstreeks versturen aan een gecontracteerde leverancier. Via Menzis krijgt u en uw leverancier bericht over de beoordeling van de aanvraag. Wanneer er toestemming is, regelt de gecontracteerde leverancier dat u de apparatuur snel en vakkundig wordt geplaatst en krijgt u goede uitleg over het gebruik.

Niet vergoed worden:

  • Persoonsalarmering op sociale indicatie (bijvoorbeeld in situatie dat u alleenstaand bent of angst heeft om te vallen);
  • Persoonsalarmering op medische indicatie, maar de indicatie niet voldoet aan alle voorwaarden van de zorgverzekeringswet (bijvoorbeeld in de situatie dat u geen ernstige medische indicatie heeft of in de situatie dat u nooit alleen thuis bent);
  • Abonnementskosten op de alarmcentrale;
  • Abonnementskosten voor alarmopvolging (nodig als u de alarmering bij een thuiszorgaanbieder uit laat komen);
  • Extra modules zoals GPS tracking, extra alarmknoppen en/of sleutelkluis;
  • Alarmsystemen in woonvormen, aanleunwoningen of bejaardenwoningen waar alarmering/hulpoproep centraal geregeld is;
  • Persoonsalarmering voor verzekerden die gebruik maken van de Wet op Langdurige Zorg (WLZ) of Volledig Pakket Thuis (VPT). Deze persoonsalarmering is onderdeel van de outillage van de instelling die deze zorg verleend.

Aansluitkosten

De kosten van het aansluiten van de persoonsalarmering in de thuissituatie worden vergoed vanuit de basisverzekering. Met onze gecontracteerde leveranciers hebben we afgesproken dat de aansluitkosten een onderdeel zijn van het afgesproken maandtarief voor de huur van de apparatuur. Er wordt daarom geen apart tarief in rekening gebracht door de gecontracteerde leveranciers.

Aansluitkosten wanneer u gebruik maakt van een niet-gecontracteerde zorgaanbieder

Let u op dat Menzis de aansluitkosten niet apart aan u vergoed. Bij het vaststellen van de hoogte van de vergoeding van uw maandelijkse huurkosten is rekening gehouden met een opslag voor de aansluitkosten.

De informatie op deze pagina is een samenvatting van de voorwaarden en aanspraken zoals die beschreven zijn in de verzekeringsvoorwaarden. Heeft u zorg nodig, bekijk dan ook altijd eerst het verzekeringsreglement.

Op de website van Menzis worden cookies gebruikt. Dit doen we om het gebruik van de website te vergemakkelijken en om onze website te verbeteren op basis van analyses. We gebruiken ook cookies om u relevante persoonsgerichte inhoud te kunnen laten zien en voor social media toepassingen. Gaat u akkoord? Dan geeft u Menzis toestemming voor het plaatsen van alle soorten cookies. U kunt desgewenst uw voorkeur aanpassen via de link "instellingen". Meer informatie vindt u in onze cookiepolicy