Ga je naar een niet-gecontracteerde audicien voor een FM-apparatuur? Dat werkt zo:
- Je gaat naar de audicien. Die doet een intake.
- Na de intake kun je worden doorverwezen naar een medisch specialist of huisarts. De audicien beoordeelt of doorverwijzing nodig is. Dan houdt het traject op tot je verder bent onderzocht.
- Is de doorverwijzing niet nodig? Dan geeft de audicien advies voor en informatie over een hulpmiddel dat bij je past.
- De audicien dient namens jou de aanvraag in bij Menzis. De audicien stuurt een toelichting waarin staat waarom dit hulpmiddel wordt aangevraagd en een offerte mee. Het kan ook zijn dat de audicien je vraagt om zelf de aanvraag in te dienen.
- Meestal geven we binnen 14 dagen aan of we het hulpmiddel wel of niet vergoeden. Accepteren we jouw aanvraag? Dan krijg je een zogenaamde machtiging van ons. Hierop staat welk bedrag vergoed wordt. Als jouw aanvraag niet wordt geaccepteerd, krijg je geen vergoeding. Je krijgt dan een brief met uitleg van ons.
- Wordt de aanvraag geaccepteerd? Dan kun je de kosten declareren. Dat kan op 2 manieren:
6A. Je betaalt de rekening aan de audicien. Je declareert de kosten bij Menzis. Je stuurt de rekening en een kopie van de machtiging mee. Menzis vergoedt volgens jouw polisvoorwaarden.
6B. Je betaalt het bedrag dat niet wordt vergoed aan de audicien. De audicien dient de rekening in bij Menzis. Menzis betaalt het te vergoeden bedrag aan de audicien.
Ben je ouder dan 18 jaar? Dan wordt het eigen risico afgetrokken van jouw vergoeding.