Diagnose beroerte

Een beroerte is een ingrijpende gebeurtenis. Plotseling ligt uw gewone leven overhoop en lijkt de toekomst onzeker. Toch hoeft dat zeker niet zo te zijn.

Wat is een beroerte?

  • Hebt u opeens moeite met praten, een scheve mond of kunt u een arm of been niet meer goed bewegen? Dat kan een beroerte zijn.
  • Er is maar 1 ding dat u kunt doen: direct 112 bellen!
  • U kunt daarmee schade aan het lichaam zoveel mogelijk voorkomen.
  • Vooral in de eerste weken kan er nog heel veel herstellen.

Meer over een beroerte

Een beroerte wordt ook wel cerebrovasculair accident (CVA) genoemd. Het is een verzamelnaam voor verschillende aandoeningen aan de hersenen. Zoals een herseninfarct, hersenbloeding of TIA. In alle gevallen werkt plotseling een deel van de hersencellen niet meer. Door zo snel mogelijk met de behandeling te beginnen, kan er veel leed worden voorkomen. Bel dus altijd direct 112 als u de verschijnselen herkent.

Meer lezen over CVA?

Uw huisarts en specialist proberen u zo duidelijk en volledig mogelijk te informeren over het ontstaan en de behandeling van een beroerte. Heeft u toch nog vragen? Of wilt u er meer over lezen? De volgende websites zijn goede en betrouwbare informatiebronnen:

Tips voor het gesprek met uw arts

Het gesprek met een arts kan best vermoeiend zijn. Er komt veel informatie op u af. Het gebeurt vaak dat u toch nog vragen heeft als u weer thuis bent. We geven u 4 tips voor een goede voorbereiding op het gesprek.

  • Tip 1: Zet uw vragen op papier

    Bedenk vooraf wat u wilt weten en schrijf die vragen op. Neem deze lijst mee naar het gesprek.

  • Tip 2: Schrijf mee of neem op met Consult+

    Maak tijdens het gesprek aantekeningen. Zo kunt u achteraf gemakkelijk de informatie weer terugvinden. Als u met volledige aandacht wilt luisteren dan kunt u het gesprek ook opnemen met uw mobiele telefoon. Dat kan bijvoorbeeld met de app Consult+. Overleg wel eerst met de arts of het goed is dat u het gesprek opneemt.

  • Tip 3: Stel vragen

    Stel gerust alle vragen die u wilt stellen. Vraag altijd door, bijvoorbeeld als er een vakterm wordt gebruikt die u niet begrijpt. Wanneer u alles goed begrijpt dan kunt u de rest van het gesprek makkelijker volgen. De arts is er om al uw vragen te beantwoorden.

    Stel in ieder geval deze 3 goede vragen:

    • Wat zijn mijn mogelijkheden?

    • Wat zijn de voordelen en nadelen van die mogelijkheden?

    • Wat betekent dat in mijn situatie?

  • Tip 4: Neem iemand mee

    Twee mensen onthouden meer dan een. Neem gerust uw partner mee, een familielid of een goede vriend(in). Niet alleen ter ondersteuning, maar bijvoorbeeld ook om aantekeningen te maken of vragen te stellen.

Hoe zit het met de vergoeding?

De Basisverzekering vergoedt alle kosten die te maken hebben met uw behandeling: huisartsbezoek, de behandeling in het ziekenhuis en eventuele medicijnen of een second opinion. U betaalt meestal wel eigen risico. Soms heeft u ook recht op andere vergoedingen, bijvoorbeeld voor:

Kies zelf uw zorgaanbieder

Veel mensen gaan naar een zorgaanbieder waar de huisarts ze naar doorverwijst. Of een zorgaanbieder die dichtbij is. Maar dat hoeft helemaal niet. U bepaalt zelf waar u behandeld wilt worden. In onze Zorgvinder vindt u alle zorgaanbieders met wie we een contract hebben.

Zorgvinder

Op deze pagina staat algemene informatie. Uw arts kan u meer vertellen over uw persoonlijke situatie.